Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 07:32:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932683 gånger)
0 Medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #435 skrivet: 2009.10.08 - 23:24:40 »

Jag sa ju att du skulle börja baka och dona!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #436 skrivet: 2009.10.09 - 10:24:14 »

jordkällare ja  :inlove:.. det är grejjor det!... hade släktingar nere i halmstadområdet, de bodde i ett jättevackert, härligt gammalt hus från slutet på 1800 talet. där var det en stor lucka i golvet på nedervåningen.. som ledde ner i en stor matkällare under huset!.. där var det alltid svalt och proppfullt med mat!  :inlove: :lol:.. nackdelen var ju att deras kök låg på övervåningen!.. så det var hela tiden ner två trappor för att hämta något.. och sedan upp två trappor igen!  :laugh:.. och det var inga små korta trappor heller!  :lick: .. men motion fick de ju i alla fall!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #437 skrivet: 2009.10.11 - 18:22:25 »

Så roligt att även du Esther  njuter av knäcket  :smile:.
Jag har en ny Hemul-vitformbröd-som-är-brarostat i ugnen, ska snart gå och börja rosta   :drool:

Vi har torkat päron på senaste dagarna... vilka sockerbomber,, men sååå goda, man försöker verkligen begränsa sig och ta bara ett par bitar åt gången,
men det är inte alltid så lätt!

På torstag ska naturbeteköttet landa i mitt frys. Måste komma ihåg att sätta frysen på turbo-effekt redan på onsdag !
och sedan börjar frågorna ...

Vi planerar att resa upp till Norrland under höstlovet. Två av våra barn är födda där, men var bara nyfödda/ 2 år när vi flyttade därifrån, men
vi har alltid sagt att vi måste dit någon gång för att visa dom var deras rötter finns.
Den äldsta närmar sig 18 nu så det är väl dax. Tur att han också har vanan inne för att övningsköra så har vi flera chaufföer.
120 mil är ingen enkel sträcka att köra bara så där  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #438 skrivet: 2009.10.11 - 18:34:05 »

Idalinda! Såg du min slow cooker jag har beställt? Nu när amazon har börjat sälja elektronik till sverige kan man ju även köpa mattorkar billigare än här. :thumbsup:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #439 skrivet: 2009.10.11 - 18:45:29 »

Jap jap och svarade också  :flirting: !

Har dom torkar också , måste kolla !!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #440 skrivet: 2009.10.11 - 18:52:19 »

:nod-yes: Stöckli. Runt tusingen. Evermat kostar här 1700:- och Stöckli brukar vara lika dyra om de går att få tag på.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #441 skrivet: 2009.10.11 - 19:02:19 »

Här. https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_0_9?url=search-alias%3Daps&field-keywords=food+dehydrator&sprefix=food+dehy

Har hittat den här sajten också. Ungefär samma priser.
http://www.juiceland.co.uk/cgi-bin/cp-app.cgi?rrc=N&pg=cat&ref=stockli&affl=GOOSTOCK#

Det här tror jag är de som säljer på Amazon. De har riktigt rediga grejer också!  :tongue:
http://www.ukjuicers.com/dehydrators
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #442 skrivet: 2009.10.12 - 09:29:10 »

aldrig sett några sådana maskiner förut!.. men det verkar ju vara helläckra!.. speciellt om man har massa fruktträd och sådant!  :nod-yes: .. undrar om man kan göra egen beef jerkey??...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #443 skrivet: 2009.10.12 - 12:32:20 »

Det kan man. :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes:

Jag ser att Evermat har gått upp till 1900 och Stöckli säljs för 1700 på en svampsajt. Man får iofs fler ollor med Evermat och de kostar runt hundringen att köpa extra. Verkar som Evermat har 6 ollor, Stöckli från amazon har 3 och den från svamstället 5 (om man får tro bilden, det står inget!)

http://www.europlast.se/evermat.html
http://svamping.e-butik.se/?artnr=3014
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #444 skrivet: 2009.10.19 - 15:10:47 »

vi går här med huvudvärk i varierande form, mest däckad är den äldsta sonen ( stannar hemma från skolan idag) och jag själv.
I går var det bra, men i dag började det igen  :cry:, så meducin och ett viloläge för nacken är det som gäller.
jag har bara fått hem nu 30 kg nötbitar och behöver att komma igång med dom nu.

15 kg var köttfärs och 15 kg är styckade  1 kg bitar ;innanlår,biff,entrecote,filé,fransyska,grytbitar,högrev,rostbiff,rulle, ytterlår .

Så nu ska jag leta på nätet vad man kan laga för mat av dom  :crazy:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #445 skrivet: 2009.10.19 - 16:49:20 »

:dribble:
Loggat

Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #446 skrivet: 2009.10.19 - 19:03:12 »

15 kg var köttfärs och 15 kg är styckade  1 kg bitar ;innanlår,biff,entrecote,filé,fransyska,grytbitar,högrev,rostbiff,rulle, ytterlår .

Så nu ska jag leta på nätet vad man kan laga för mat av dom  :crazy:

hu.. fy för baciller - dem skrämmer vi bort!

:angrywife:

men du, inte behöver du laga till detta nu..?

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #447 skrivet: 2009.10.19 - 19:14:48 »

Vaddå? Har ni fått grissjukan?  :shock:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #448 skrivet: 2009.10.20 - 17:36:12 »

maten behöver jag inte laga nu på en gång, alla ligger snällt i frysen, men jag måste ju börja använda dom  :rolleyes:.
Så i natt har jag tinat upp en mörk 1kg bit av innanlår och nu ligger den i småbitar i en marinad.
Middagen ska bli köttbitar, paprika, pumpa och lök rostade i ugnen + guagamole ... *förväntansfull*

Och ja, grisen eller dess kusin har landat hem till oss.

Den äldste började med huvudvärk och " kanske lite feber" ( visade sig sedan vara över 38 grader)
jag har gått med huvudvärk och lite uppvärmd kropp ( ca 37 grader, vilket är väldigt ovanligt högt för mig) men jag är uppe och fixar mat och tvätt i långsam tempo, men långa vilostunder. jag känner en trygg på bröstet, men hostar bara lite och det är inget som stör mig.
Den äldsta stannade hemma från skolan på måndag.
Mellangrabben landade hem efter skolan på måndag, sade " jag mår skit" och gick och lade sig och somnade på en gång.
jag väckte honom till maten, så han hade också över 38 feber och hosta.
När jag väckte minstingen till skolan idag, svarade han bara att " jag har feber och har huvudvärk" och det stämde.
Så det var bara sjukanmäla folk till skolan och andra aktiviteter för dagen och troligtvis för resten av veckan.

planer att resa bort under kommande höstlovsveckan känns väldigt avlägsna just nu.
Styrmannen är fortfarande vid liv och ska handla lite mat åt oss andra nu på kvällen, på listan finns meze och keso  och massa ägg för enkel överlevnad.
jag har bakad 3 plåtar knäcke idag och lyckades bränna en av dom, och nötbröd finns kvar sedan helgens bakning.
Sedan kan man ju ta ut köttfärs ut ur frysen och den som är minst sjuk kan steka och krydda det , så jag är förbered för influenssan !

Vi beställde även läkerol, choklad och lakrisal av Strymannen och det lär blir även finncrip och creambonjour.

barnen käkar värktabletter som godis, så min uppgift är att hålla koll på dosering och  tidsintervallen så att de kan tajma en ordentlig dos till natten.
Vi fyller även vattenflaskor på löpande band och alla får en beting att dricka en viss mängd under en viss tid.

När ungarna inte har så mycket feber verkar de ha rätt mysigt; en sitter och spelar onlinespel och lyssnar på favoritlåtar på youtube.
En annan varvar ljudboklyssnandet med att stirra på datorn  och den tredje har tappert försökt lösa matteuppgifter inför ett kommande prov efter lovet, men jag
tror att en hel del youtube-dataspel har även sysselsatt honom.
Alla går i myskläder, ibland med en täcke runt  ibland halvnakna pga. värmen :lol1:

Tur att dom är så stora , 11,15 och 17 och kan tala om hur de mår.
Annat va om dom va 1,5 och 7 ... då visste man att man levde när barnen var sjuka, det värsta dagen var alltid den när de höll på att bli friska.
Huja, då fick gärna Styrmannen vara hemma och vabba. Ungarna ville så mycket, orkade ändå inte riktigt och bara gnällde hela tiden och var halv hyper där i mellan :w00t:
Nu hoppas jag bara att detta var svinisen och att dom klarar sig bra, då kan ingen klaga på oss att vi inte tänker vaccinera oss !
Loggat
esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #449 skrivet: 2009.10.20 - 22:57:32 »

Det låter som ni har det riktigt mysigt, grisen till trots. Det finns för- och nackdelar med det mesta här i världen. Möjlighet att kravlöst tassa runt, växla som det behagar mellan vila och aktivitet och dessutom rå om varandra kan aldrig vara HELT fel.
Jag minns en nyårsafton när barnen var i tidiga tonåren, minstingen kanske lite yngre. Hela familjen var kraftigt flunsadrabbad med feber, halsont osv. Vi hade haft planer på helt andra festligheter, men nu gonade vi ner oss i soffan med godsaker till barnen och varsitt glas vin till oss vuxna. Sen tittade vi oss igenom aftonens tablå, ända fram till grevinnan, betjänten och Jarl Kulle. Det var faktiskt en av de nyårsaftnar jag minns med förnöjelse och värme..

Ovanstående till trots önskar jag dig och din familj ett snabbt tillfrisknande.. :thumbsup: :throw_flowers:
Loggat
Sidor: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544