LO, jag håller med dig i mycket, om vi förutsätter att tillväxten och levnadstandarden ska vara som nu och sprida sig över jordklotet.
Fast jag tror att det är inte möjligt, jag tror att vi måste backa tillbaks allihopa rätt rejält.
Följande bloggare har jag funnit väldigt intressant :
http://flutetankar.blogspot.com/Jag hittade sidan genom att jag sökte något om pumpaodlingar, men fann något mycket intressant.
Han bloggar om hållbar utveckling, ekonomi, jordbruk, energi i global perspektiv.
Jag har läst under senaste tiden rätt mycket om "peak oil" och felbruket av jordbruket.
Matpriser stiger globalt pga. torkan, översvämningar, bränder,
energiskällor tinar och vi tror fortfarande att det ska finnas tillväxt i oändlighet. Vi har ju inte sett något annati vår livstid.
Flera länder är snart i konkurs, och resten lever med lånader pengar, och är helt beroende på var långivaren säger.
Du hör att man börjar närma min älskningstema... back to basic...
Om alla backar flera steg och slutar konsumera så mycket sparas det energi, råvaror, liv...
Nästan hälfen av producerade livsmedel förstörs innan dom ens kommer till butikerna, vilket slöseri
Därför skulle jag vilja flytta på landet, för jag har börjat förstå att man kan faktiskt leva " utav ingenting" ,
elda med ved, ha egen brunn, egna grönsker och höns ( eller byta med andra), köpa kläder second hand, köpa alla saker second hand.
En TV, dator, bil, telefon behöver man nog idag, men om det kniper kan jag lyssna på radio/ låna böcker från bibblan istället för TV,
gå till bussen istället för att använda bilen, datorn är nog den sista jag skulle byta ut
Men jag skulle nog överleva med bara massa böcker också...
Jag har inte varit så högljud för/ emot kärnkraft någonsin, men om man frågar mig på skarpen är jag hällre utan och sänker standarden.