Hejsvejs. Nu har jag varit hos hjärtläkaren idag. Alla prover bra utom kolesterolet. Det hade inte gått ner alls. Läkaren ville byta till Lipitor men jag sa att jag hellre ville ha kvar Simvastatinet, måste läsa på om Lipitor innan jag tar ställning till att byta medicin. Imdur togs bort för jag behöver tydligen inte kärlvidgande. Men... jag fick en ace-hämmare, Ramipril, istället. Dessa gör så att blodkärlen vidgas, vilket leder till blodtryckssänkning. (Mitt blodtryck var normalt!).Hon sa att den ska förhindra en ny hjärtinfarkt. Och jag min dumma f-n bad inte att få kolla biverkningslistan! :bang_head:För när jag läser bipacksedeln så är den till för
patienter med känd åderförkalkning (jag hade
en kärlförträngning, resten av kärlen var ju fina)
samt för diabetespatienter med en eller flera ytterligare riskfaktorer(rökning, höga blodfetter, högt blodtryck eller äggvita i urinen). Jag har ju visserligen höga blodfetter men inte diabetes!
Sen kommer biverkningslisan och den är gedigen. B.la. nedsatt njurfunktion (måste kolla njurvärdena om 2 veckor, sa hon) och...
hjärtinfarkt eller
slaganfall plus en himla massa andra ruskiga biverkninar. Vísserligen hos färre än 1 på 100 men ändå. Nån ska ju vara den hundrade annars skulle det ju inte listas.
Så nu måste jag välja mellan pest eller kolera!