Nä, kwidell! Förlåt mig, men det var inte apropå rökning. Det var apropå alkohol! För övrigt måste jag nog säga att två av gästernas beteende var ganska så anmärkningsvärt, faktiskt. Åtminstone enligt normen.
Med risk för stor misshandel här (på mig alltså), så kan jag säga att jag någonstans förstår dessa bröllopsgästers beteende, även om jag tycker att det är för j*vligt i båda fall. Jag tror, ärligt talat, att dessa två någonstans har blivit "tvingade" att behålla sitt barn. Det är inte deras egen önskan att få barn, men någon/några har berättat för dem om hur "underbart" det är. Dessutom kanske någon har snackat om det åldersrelaterade. (Här menar jag att vi alla blir äldre och äldre och att vi kanske inte får en chans till. Det sistnämnda är det ofta syskon och blivande mor/farföräldrar som berättar). Alltså har de valt utifrån andras önskningar, och inte enligt deras egna. Därmed detta beteende.
Jag tycker att det är helt ok om man går på fest som gravid och tar ett glas vin eller två, men att supa sig redlös (fast vi kanske ska ta med i beräkningen här att gravida kvinnor blir fullare fortare, pga skyddsmekanismen som kroppen har givit oss) är inte ok.
Det är heller inte ok att sätta sig i en bil som blivande far och skjutsa hem sin blivande familj onykter. Det sistnämnda tycker jag på sätt och vis är värre. Det är inte bara det att man som fyllekörare riskerar sitt eget liv, man riskerar dessutom dels den som sitter i bilen, samt eventuellt andra som är ute och kör. Var det någon som stoppade honom? Eller lät ni honom åka?