Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 14:31:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 221 222 [223] 224 225 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1078615 gånger)
0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #3330 skrivet: 2016.11.16 - 12:30:07 »

Idag är en typisk migrändag. Får se om det bryter ut. Jag kände av det redan igår kväll. Svårt att fokusera ögonen och ett lätt molande bakom ena ögat. Men det har inte brutit ut till migrän ännu. Eller så är det väldigt lindrigt. Kanske hjälper botoxen lite.

Jag läste på om Kasein A1 på några ställen i cyber rymden. Och fastnade för den här sidan. Fick till och med min man att läsa. http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter Maken har märkt att han får mer Rosasceautslag när han dricker mjölk, än om han är försiktig. Och läser man på lite verkar det ju logisk. Och jag har eventuellt börjat se ett samband med migränen. Nu är det ju så att jag är beroende av filmjök. Jag äääälskar fjällfil. Men jag tvingar mig att avstå, för att se om det gör skillnad.

Mitt liv känns fattigt och grått, men det går väl över hoppas jag. Så nu har jag bytt ut morgonfilen till kolisbomben havregrynsgröt och mammas äppelmos. Idag med en gnutta utspädd vispgrädde till. Ju fetare mjölkprodukt desto mindre mängd kasein a1 läste jag. Kanske borde jag avstå alla mjölkprodukter en tag för att se, men jag behöver vänja mig sakta känner jag. Det är ett större steg att avstå mjölk än att sluta käka mackor. Och då får man betänka att jag åt säkert upp till 6 mackor på en dag innan jag tvärslutade med allt spannmål.

Jag behöver fråga er vad ni käkar till frukost och när ni kommer hem sent och är hungriga och trötta och bara ska ha något snabbt innan sänggåendet? Filen har varit min räddning, mitt stöd och min tröst.  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ary
Gäst
« Svara #3331 skrivet: 2016.11.16 - 13:34:03 »

Ett tag körde jag med en näve mandlar eller getost inrullat i parmaskinka. Behövdes otroligt lite för att man skulle bli mätt eller snarare "ohungrig"

Förresten om du någon gång i en avlägsen framtid skulle försöka dig på topiramat igen försök få minsta möjliga doser tabletter och sprid ut doserna på så många tillfällen som möjligt på dagen. Då kan man dessutom trappa upp mycket mer försiktigt och då skulle det kunna funka bättre.
Loggat
berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #3332 skrivet: 2016.11.16 - 20:35:05 »

Frukost: 1 kokt ägg och avocado"yoghurt". Mixar avocado med en bit banan, bär och tjock kokosmjölk. Oftast tillsätter jag lite blåbärspulver, lingonpulver och havtornspulver.
Snabbmellis: Mixar kaffe med 1 msk kokosolja och 2 msk smör. 1 skinkskiva inrullad i ett romansalladsblad till.
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #3333 skrivet: 2016.11.16 - 21:39:27 »

Äter alltid ägg till frukost, så är det gjort liksom. Periodare. Kan vara omelett veckor i sträck. Just nu är det purjo som gäller. "Smälter" massor med purjoringar i pannen, på med äggsmeten, riven ost över (fast det ska du skippa!), kanske paprikapulver. Får stå på plattan tills osten smält, men det bli bättre om man kör in det i ugnen.

Annan favo är äggsallad. Det går ju fort för man har så klart färdigkokta ägg i kylen. Enklast, men väldigt gott, är bara ägg, tomat och rödlök. Nu har det varit ägg, lufttorkad skinka, peperoni (grönsaken) + lite "lätta grönsaker", typ gröna ärtor som snabbtinas i vatten o lite syrad riven morot. Alltid majjo + cf som dressing. På sommarn brukar det bli en period med sallad på ägg, matjessill, rå lök i någon form och CF.

Ibland kör jag bacon & äggstuket, fast det kan vara rimmat fläsk eller korv lika gärna.

Väldigt sällan kan jag få en smörgåsperiod. Även om jag har en period då jag bakar surrebröd försöker jag reservera det till kvällsmaten. Bröd bär lätt iväg för mig. Bara en liten till-syndromet.

Om jag måste ha nåt snabbt är det sällan ett problem för mig eftersom jag har så mycket färdiga grytliknande saker i frysen, bara att slänga i en kastrull med en skvätt vatten och värma. Den lilla potäten kan man ju tärna så är den klar på ett par minuter. Sen brukar jag ofta ha ett lager varmkorv i frysen också. Kan skivas fryst och stekas direkt till nåt pyttliknande.

Det där med mjölkproteinet är intressant. I vissa länder märks det ut vilken mjölk som är fri från den skadliga sorten. Inte här, så klart. Jerseykor t.ex. producerar bra mjölk, men här blandas den med mutantmjölken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3334 skrivet: 2016.11.16 - 21:41:55 »

Förresten Sorla, jag har köpt opastöriserad Jerseymjölk från ett ställe som ligger lite mittemellan dig och mig. De brukar stå på Bondens egen marknad här och hon "smugglade" in lite mjölk till mig (de får egentligen bara sälja opastöriserad direkt på gården). De gör underbara ostar också. Billigt är det inte, men är du intresserad att åka dit nån gång när ni ska på utflykt kan jag nog hitta vad de heter.
Loggat

Sorla

« Svara #3335 skrivet: 2016.11.17 - 00:14:04 »

Oh, vad många bra tips jag har fått! Tack!  :grouphug:

Jag hittade ett mejeri i Järna som tillverkar getmjölk och getyoghurt. Men jag kanske ska hålla igen även på Kasein A2-fria produkter till jag har sett var det här spåret leder. Migränen som varslades för igår och i förmiddags försvann iväg strax innan jag for till jobbet mitt på dagen. Mycket ovanligt och oväntat, men välkommet.

Men om jag helt ska utesluta mjölkprodukter, då försvinner ju även bregotten och smöret. Det beslutet tar jag vid ett senare tillfälle. Inte idag eller ens den här veckan.  :blink:

Apropå ägg, så upptäckte jag för ett tag sedan att kokt ägg med majjo och pepparrot från tub är jätte gott.  :lick: Leverpastejen ersätter just nu osten. Innan jag for till  jobbet mosade jag en banan som jag mosade ner 1-2 msk kokosolja i. Det blev gott. Annars har jag svårt för kokosfett. Klarar inte av det i kaffet. Men bananen maskerade smaken.

Angående jerseymjölken kan det absolut bli intressant längre fram.

Ett tag körde jag med en näve mandlar eller getost inrullat i parmaskinka. Behövdes otroligt lite för att man skulle bli mätt eller snarare "ohungrig"

Förresten om du någon gång i en avlägsen framtid skulle försöka dig på topiramat igen försök få minsta möjliga doser tabletter och sprid ut doserna på så många tillfällen som möjligt på dagen. Då kan man dessutom trappa upp mycket mer försiktigt och då skulle det kunna funka bättre.
Tack för tipset med topimaxen.  :thumbsup:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3336 skrivet: 2016.11.17 - 00:33:45 »

Jaha, det var lätt att hitta (föra kassabok är väldigt praktiskt så). Det ligger nog närmare dig än jag trodde. Men det står inget om gårdsförsäljning. Nästan säker på att det gjorde det förut. Får väl ringa och fråga om ni ska dit. Inbillar mig att det är vackert där, så det kan nog vara värt ett besök.

http://www.lofsta.se/

Den här ska du köpa om du åker dit. Den är att dö för. Snaskade i mig nästan hela fatet när de hade provsmak. :shy:
http://www.lofsta.se/stekaren.html
Loggat

Sorla

« Svara #3337 skrivet: 2016.11.17 - 00:42:02 »

Toppen. Där tror jag att jag har varit någon gång. Med cykel. Vi cyklade en runda och tittade på gamla vikingalämningar mm. Finns gott om sånt där i trakterna.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3338 skrivet: 2016.11.17 - 02:03:41 »

Har också planerat cykelturer dit. Men det är liiite långt om jag ska hem också.
Loggat

Sorla

« Svara #3339 skrivet: 2016.11.17 - 10:45:09 »

Har du kollat om det finns någon typ Bed & Breakfast i närheten? Jag kollade snabbt. http://www.sparrens-bedandbreakfast.se/  :lol:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3340 skrivet: 2016.11.17 - 11:36:00 »

Tror du jag är gjord av pengar?  :max-shock:
Loggat

Sorla

« Svara #3341 skrivet: 2016.11.17 - 11:52:09 »

Nä, men då får du väl tälta då. Du som gillar att ligga på marken menar jag.  :whistle:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3342 skrivet: 2016.11.17 - 12:47:09 »

Jag ska köpa en sån där hamock!  :mad_roll: Fast då kommer jag att vara rädd att trilla ur.  :sneaktongue:
Loggat

Sorla

« Svara #3343 skrivet: 2016.11.18 - 00:11:51 »

En sån där som är både tält och hammock på en gång? Cool!  :worshippy:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3344 skrivet: 2016.11.18 - 03:31:34 »

Har provlegat i en. Det kändes faktiskt inte som om jag skulle trilla ur. Man sjönk ner och den liksom slöt sig runt kroppen. Men jag behövde hjälp att komma ur den! Mest för att jag var så rätt att trilla ur. Har hört att de kan slå runt om man vänder sig oförsikt i dem. Skulle nog bara tänka på det och inte kunna somna.
Loggat

Sidor: 1 ... 221 222 [223] 224 225 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544