Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.10 - 13:17:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 213 214 [215] 216 217 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1067884 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3210 skrivet: 2016.06.16 - 03:54:50 »

Jag sitter och väntar på att mitt nya mobilabonnemang ska börja funka. Eller rättare sagt på att det gamla ska sluta funka. Planen är nämligen att det ska gå smidigt utan att jag behöver använda det där temporära numret. 120 spänn billigare, 20 Gb, ingen bindningstid och äntligen av med 3!!!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3211 skrivet: 2016.06.16 - 08:17:36 »

Har du kollat vad det kostar att byta glas?

Det brukar väl kosta mellan 500 och en lusentapp gissar jag. Men det är ju massa garanti kvar på luren, så jag måste använda försäkringen och får en självrisk på 750 spänn eller vad det nu var. Plus att jag är av med luren i 8-10 arbetsdagar! Det är nog det som svider mest. Om jag lämnar in den till en liten reparationsverkstad är jag utan lur en timme max. Men garantin gör att jag måste lämna in den till telia. Och jag kan inte vara utan vissa funktioner. BankId, bankappen, swish, mail, kalender, Onenote, Migrain Buddy.... Ja det är de viktigaste apparna. Men igår lyckades jag få igång en del av funktionerna på min sunkiga jobbmobil. Lånelur verkar de nämligen inte kunna ha hemma åt mig.

Hur länge ska du vänta på nya abbonemanget då? Snackar vi timmar? Du vet att du inte behöver hålla koll dygnet runt va?

Hemma idag med för migränen. Just nu kraftigt medicinerad från igår kväll sent. Senare ska jag till en duktig naprapat. Hon har hjälpt mig förut när det har varit så här. Hoppas hon kan hjälpa mig igen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3212 skrivet: 2016.06.16 - 12:48:48 »

Det brukar väl kosta mellan 500 och en lusentapp gissar jag. Men det är ju massa garanti kvar på luren, så jag måste använda försäkringen och får en självrisk på 750 spänn eller vad det nu var. Plus att jag är av med luren i 8-10 arbetsdagar! Det är nog det som svider mest. Om jag lämnar in den till en liten reparationsverkstad är jag utan lur en timme max. Men garantin gör att jag måste lämna in den till telia. Och jag kan inte vara utan vissa funktioner. BankId, bankappen, swish, mail, kalender, Onenote, Migrain Buddy.... Ja det är de viktigaste apparna. Men igår lyckades jag få igång en del av funktionerna på min sunkiga jobbmobil. Lånelur verkar de nämligen inte kunna ha hemma åt mig.
Är det jättelång tid kvar på garantin? Annars skulle jag skita i det.

Citat
Hur länge ska du vänta på nya abbonemanget då? Snackar vi timmar? Du vet att du inte behöver hålla koll dygnet runt va?

24 timmar på ett dygn. Ska ske idag. Men de sa att det oftast gjordes på natten, så jag trodde ju det skulle hända under småtimmarna nångång, men icke.

Citat
Hemma idag med för migränen. Just nu kraftigt medicinerad från igår kväll sent. Senare ska jag till en duktig naprapat. Hon har hjälpt mig förut när det har varit så här. Hoppas hon kan hjälpa mig igen.

Hoppas jag med. :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3213 skrivet: 2016.06.16 - 17:28:02 »

Ha ha! De slog på redan vid tretiden i natt. Jag fattade inte för internet och turf funkade fortfarande. Trodde de skulle skicka ett SMS eller nåt innan. Var ett meddelande på rullgardinsmenyn såg jag senare, men där är ju allt avkortat. Stod bara något om Connection bla bla... som jag inte hade kunnat tolka ivf.

NU är jag av med 3!  :yay:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3214 skrivet: 2016.06.17 - 12:10:33 »

Det är aslångt kvar av garantin. Fick telefonen i vintras. Nu är den inlämnad och jag har dotterns gamla avlagda Sony Ericsson. En sån walkman-mobil med knappar. Men folk kan ringa till mig i alla fall. De viktiga bankapparna har jag på jobbmobilen nu.

Vad har du för abonemang nu då? 3 har aldrig funkat hos oss. Var du ute och turfade mitt i natten?!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3215 skrivet: 2016.06.17 - 14:33:30 »

Tele2. De är bäst nu. Inget tjaft, inga avgifter, ingen bindningstid och så kan man byta mellan abonnemangen när man vill utan avgift, men man är fast med det man bytt till i 30 dagar. 298 spänn för 20 GB. Kunde klara mig med hälften, men det har lite knäppa nivåer. Nästa är bara 5 GB och det skiljer bara 50 kr så... För samma pris som mitt gamla abonnemang, eller 19 kr mindre faktiskt, hade jag kunnat få 50 GB. Hade jag tagit om jag haft en fungerande laptop, men jag hatar att surfa på mobilen, så jag använder den inte mycket så. Men skönt att kunna titta på Play och sånt om man har tråkigt när man är hemifrån.

Det händer att jag turfar på natten, men det här var ju på dan. Jag turfade inte, utan jag trodde att jag skulle märka när det gamla abonnemanget stängdes av genom att datatrafiken och internet slutade fungera, så jag slog på turf för att kolla. Det där meddelandet på rullgardinen var daterat 3 på natten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3216 skrivet: 2016.06.28 - 06:36:58 »

Mobilmardrömmen är över. Skönt! Vilket hellsike det var att vara utan alla funktioner man har vant sig vid. Lyssna bok, banken, Whatsup, logga steg och aktivitetsnivå, och massa mer. Nu är ordningen återställd och jag har skaffat ett skal med lock på.

Migränen är skitjobbig. Den bara kommer tillbaka och tillbaka.  :cry: Nu har jag kollat synen och det har ändrat sig, så det blir nya brillor. Igen. Bara ett år sedan sist.

Om det inte hjälper med nya brillor och min nogranna sömn och träning måste jag kanske börja med någon förebyggande meds igen. Betan fungerade ju inte längre, så det måste bli något annat. Jävla helvetes skit!  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3217 skrivet: 2016.06.28 - 10:38:22 »

Dumma migrän! Tror du det beror på synen? Det vore ju bra.

Det är inte jättemånga år sedan jag skaffade glasögon första gången. Hade ju sett dåligt på nära håll länge, men klarat mig med såna där billiga läsglasögon. Sen försämrades synen väldigt plötsligt och jag fick svårt att se på skärmen. Det gick ju inte. Tog över en månad att få brillorna tror jag och under den tiden utvecklade jag en hiskelig huvudvärk. Kunde till slut inte ens snabbkolla mailen. Och då ska du veta att jag hör till de lyckligt lottade som i princip aldrig får huvudvärk. Tror inte jag haft det det här millenniet - förutom då. Så jag tror på att nya glasögon kommer att fixa bort migränen!  :rose:

Men vad skönt med mobilen. Jag är lite nyfiken på varför alla använder whatsup. Jag menar, alla har väl abonnemang med fast pris nu. Har det en massa balla funktioner man vill åt? Är det nåt jag missat?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3218 skrivet: 2016.06.28 - 13:56:34 »

Man kan mer med whatsapp. Skicka bilder, ha grupper osv. Jag tycker det är smidigare än SMS och fast pris på sms har inte många här i holland.

Jag kan inte utan Whatsapp, på det viset kan jag hålla kontakt med t.ex. mina barn i utlandet också.

Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3219 skrivet: 2016.06.28 - 14:22:26 »

Jag hoppas verkligen att det är synen. Fick åka hem från jobbet och sova. Det gick inte.... :sad: Vi är så få. Folk har semester, så jag hade behövts där.

Whatsup är supersmidig med grupper. Vi har familjegrupp. En barn+föräldergrupp per barn. Och kompisgrupper. Bland annat en som riktar sig till de kompisar som tycker det är kul att leka utomhus. Vandra, paddla, gå på evenemang osv. En kattgrupp med våra kompisar som vi passar katt åt ibland. osv. SMS blir inte alls lika bra med gruppchatt. Man har ingen aning om vem som är med i utskicket, och kan bara svara en i taget.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3220 skrivet: 2016.06.28 - 18:07:28 »

Jaha, då förstår jag. Lite som den där googleappan, Hangout? Fast bättre hoppas jag, för den tycker jag är lite läskig.

Jo, jag vet mynlis. Tänkte på oss svenskar som har gratis allt.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3221 skrivet: 2016.07.01 - 16:43:49 »

Jaha, men nähe och joråsåatte....

Nu har jag lärt mig om histamin och histaminintolerans.

Jag kokte ju buljong. Och det var roligt, gott och kändes bra i händer och fötter. men migränen for ju iväg och blev en ren katastrof. Efter tre veckor med en helvetiskt envis huvudvärk som brände som eld i hela pannan och bultade bakom ögonen i princip dag ut och in började jag misstänka buljongen. Jag är med i Annanivetvems fb-grupp om ämnet och ställde frågan där. Jag saxar in texten så slipper jag traggla om allt igen.

Hej, jag kokade min första sats buljong för ca 3 veckor sedan och har druckit en kopp buljong varje morgon sedan dess. Artrosvärken i händerna har blivit bättre. Men störst förbättring har jag upplevt i fötterna. Det som är sämre är migränen. Mycket sämre. En tanke som har legat och grott är om buljongen jag kokade innehåller nitriter? Jag kokade på grisben som jag köpte på City Gross. Jag kryddade inte koket, utan kryddar varje enskild kopp för att kunna variera lite. Supersalt alltid och chilipulver och paprikakrydda oftast.
Jag har sökt här och sett att några av er har blivit bättre med migränen. Men för mig har det alltså blivit sämre. Det drar ihop sig till ett nytt kok. Och jag ska nog försöka hitta märgben av nöt den här gången. Helst ekologiskt. Känns som en utmaning.


Fick ett klokt svar av en tjej som kunde detta med histamin. Hennes son har problem med IBS.  Som jag.

Det kan vara så att migränen beror på histaminer. En orsak till migrän. Chilipulver är histaminrikt, benbuljong som kokas i 10-20 timmar innehåller glutamat som är histaminrikt, paprikakrydda som varit öppen länge kan innehålla mögelsporer som är histaminrikt. Jag kokar buljong till sonen som har histaminintolerans i tryckkokare. Jag använder enbart fryst ekologisk kyckling eller höna, direktfrysta märgben från gräsbetad nöt, direktfrysta revbensspjäll, direktfrysta lammracks etc. Jag kryddar buljongen i efterhand med kryddor. Sen fryser jag direkt in buljongen som jag använder till olika soppor som han får varje dag. Då funkar det för honom.

Och ett till svar från samma tjej.

En del som tar antihistamin pga histaminintolerans behöver ta flera tabletter per dag för att bli av med besvären. Det kan naturligtvis ha effekt. Det är väldigt individuellt och beror på hur besvärlig din migrän är. Det bästa är att undvika histaminrik mat för att testa. En mycket pålitlig lista är en lista som dessvärre endast finns på engelska och tyska. Att enbart äta nollor och möjligtvis någon etta då och då hjälper väldigt många. Sen kan man trappa upp och se sin egen nivå. Däremot är det viktigt att förstå att något orsakar histaminintolerans som är ett symptom. Att hitta orsaken kan vara bökigt.

Här är listan hon nämner http://www.mastzellaktivierung.info/downloads/foodlist/21_FoodList_EN_alphabetic_withCateg.pdf

Och den är inte av guds nåde! Men jag tänker att jag verkar tåla en viss liten mängd histamin eftersom jag inte har varit så här dålig. Jag har iofs varit sämre hela senvintern och våren. Men det kan ju vara för att jag har pollenallergi som jag inte har märkt av med Ataraxen jag tar för sömnen. Nu har jag lagt till Loratadin som är en receptfri antihistamin av annan typ än Ataraxen. Och nu har jag inte haft den där jobbiga huvudvärken på två dagar. Det är nytt rekord sedan jag började med buljongen i princip. Kollade min migrändagbok, och den ser helt bedrövlig ut för den här perioden. På två veckor har jag haft 3 "migränfria" dagar. Men det är en sanning med modifikation. De dagarna hade jag fortfarande huvudvärk, men inte av migräntyp.

En tråkig sak med detta är att jag kanske inte kommer tåla maten som jag tillagar i min fina slow cooker. Såklart bland en massa andra tråkiga saker.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3222 skrivet: 2016.07.01 - 16:48:36 »

Oj! Vad tråkigt, speciellt som buljongen hjälpte mot artrosen. Har du i fötterna också förresten?

Men histamin i glutamat? Stämmer det verkligen. Och naturligt glutamat är inte samma som Knorr-glutamat.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3223 skrivet: 2016.07.01 - 16:51:14 »

Jag måste anta att hon har rätt. Hon verkade kunna detta. Har sett hennes namn passera förbi på några andra sidor på nätet i just histaminämnet.

Jo, fötterna med. Bägge stortårna och på utsidan av foten där det är som mest ben.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3224 skrivet: 2016.07.01 - 17:29:55 »

Men fy fan. Jag har börjat oroa mig lite för min ena stortå också. Upptäckte att knölen är större än på andra foten. Det är den foten jag alltid får ont i och ibland på siståne i stortån. Man jag tror inte värken är artros utan p.g.a. snedbelastning. Gör jag inget har jag ju inte ont. Stårtån tror jag jag får ont i därför att jag helt enkelt inte använt den på länge (går liksom på utsidan av foten) och nu vinnlägger jag mig att rulla över tyngden mer mot tån i frånskjutet.

Kan du inte testa på nåt sätt om det är buljongen? Hur fort blir migränen bättre om man utesluter nåt? Eller kan det ha blivit för mycket på en gång? Kanske skulle du nöja dig med en "tärning" i såsen ett tag. Det är rätt lätt när man dricker att det blir rätt stora mängder och det är ju gott när det är starkt också. Eller nöja dig med en kaffekopp (gammaldag) istället för en mugg.

Jag är så ledsen för din skull! Inte nog med att du ska ha det här nya problemet med artros, när du hittar nåt som funkar så kan du kanske inte använda det p.g.a. migränen! Sånt är överjävligt. :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 213 214 [215] 216 217 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544