buljonger

Sidor: << < (8/10) > >>

berittis:

Om du inte vill använda mjöl: gör som hemul, låt buljongen och grädden koka ihop ett tag (så att den blir lite tjockare). Sen kan du röra i Philadelphiaost. Så gör jag spenatstuvning också. Fräser spenat i smör, häller på grädde och låter koka under omrörning till den är ganska tjock och rör sen i osten. Funkar bra, tycker jag. :smile:

Bookia:

Jag har aldrig någonsin lyckats få grädde att tjockna. Inte hemma i alla fall. En gång när jag lagade mat hos en kompis men aldrig annars. Brukar istället använda arrowrot för redning. Det behövs så löjligt små mängder för att reda ganska mycket sås, att kolhydrathalten är i princip negligerbar. En bra kompromiss tycker jag.  :nod-yes:

Tina:

Lamm är ju väldigt speciellt i smaken så därför undrade jag. Han i butiken sa att det blir den finaste buljongen, ska fråga nästa gång vad jag ska ha den till. Annars får hundarna benen.

hemul:

Klart du ska göra buljong! Ni äter väl lammkött?

Bookia:

Förra veckan köpte pojkvännen några skivor lammkött, såna där med ben i mitten. Det var dock skuret med dålig klinga eftersom benen var helt i flisor, fick stå och plocka bort små vassa bitar i en halvtimme. Benen och köttrens kokade jag ur till en buljong, kokade inte ner så mkt eftersom det inte fanns tid. Köttet saltades, pepprades och stektes på medelvärme. Köttsaften och smöret från stekningen blandades med buljongen och pojkvännen gjorde en sås på det. En burk creme fraiche och lite passande kryddor och arrowrot för att få det att tjockna. Oftast behövs knappt kryddor.

I höstas kokade jag ur ben från killing, när buljongen hade svalnat hällde jag över det i istärningspåsar. Det blev 8st sådana påsar så himla massa istärningar, jag har 4 påsar kvar idag så det är dryga grejor. Både jag och pojkvännen har för vana att slänga i minst en sån tärning när vi lagar mat, det rundar av smaken på ett underbart sätt. Så buljongen behöver ju inte vara till något "speciellt" utan släng i en tärning eller så bara för att förstärka smaken av maten lite. Det funkar till såser, soppor, marinader, osv... Bara att testa sig fram.

Sidor: << < (8/10) > >>