buljonger

Sidor: << < (4/10) > >>

hemul:

Ja, inte MER buljong, mer KONCENTRERAD buljong. Fast du kan ju ta mer också om du vill. Bara du kokar ihop den så den inte späder mer än den tjockar.  :lol:

Corny:

Citat från: hemul skrivet 2009.05.11 - 21:15:55
--
Ja, inte MER buljong, mer KONCENTRERAD buljong. Fast du kan ju ta mer också om du vill. Bara du kokar ihop den så den inte späder mer än den tjockar.  :lol:

--
Men hallååååå! Här försökte jag förklara grunderna i en redning, och sen kommer du och snackar om KONCENTRERAD buljong helt plötsligt! Virra inte till det för flickan nu. En buljong ÄR koncentrerad, hemul. Åtminstone om den har kokat klart! Vilket den buljong vi har i mitt recept har gjort!  :lol:

hemul:

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Citat från: idalinda skrivet 2009.05.11 - 20:15:37
--
hmm alltså mer buljong / fett och mindre grädde och ändå blir det go sås , = lite billigare i längden kanske  :smile:

--

Hon har ju 2 dl buljong. Lär inte vara superkoncentrerad då. Det är ju därför hon ska koka ihop den JUUUU! Särskilt om hon vill utesluta mjöl. :lick:

idalinda:

Tur att min sås är så god trots att jag har blandat 2dl halvkonsentrerad buljong direkt med 5 dl vispgrädde och sedan vispat i ett par matskedar mjöl . :whistle:

men jag lovar att testa mig fram till varianten mer buljong mindre grädde  :thumbsup:

hemul:

Men! Tar du mer buljong behöver du ju ännu mera mjöl.  :smack:

Om du kokar ihop buljongen rejält så behöver du inte ta en massa mjöl för att få såsen tjock. Det går jättefort eftersom du bara har lite nu och inte en hel gryta.

Jag tar 1/2 tsk mjöl per dl grädde. Men det funkar bara om man har koncentrerad buljong. Jag gör så bara för att jag vill hålla igen på grädden lite, annars har jag inte en chans att går ner. Är inte det viktigt kan du göra sås helt utan mjöl. Ta lite mer grädde bara, så du får den mängd du vill ha när det är klart, och koka ner såsen mera.

Grejen är alltså att buljong innehåller mycket vatten och det är det som måste bort så den inte späder såsen!  Ju blaskigare buljong desto mer mjöl krävs för att göra såsen tjock.  :club:

Sidor: << < (4/10) > >>