buljonger

Sidor: << < (3/10) > >>

Fjällmor:

Hemkokt buljong är oslagbart!

:thumbsup:

hemul:

Vet du att jag fick tag på höns idag på Willys! Nu blir det höns med currysås. Som jag har längtat  :yay:

Ska nog spara lite av buljongen att dricka också. Hönsbuljong är mums.  :nod-yes:

Fjällmor:

:chicken:

idalinda:

Citat från: hemul skrivet 2009.05.11 - 12:24:46
--
Nä, men ska man ha en dl sås får man ju ta kanske 1.5 dl grädde. Känns lite onödigt.  :rolleyes:

--

Jag har mycket att lära mig... hmm alltså mer buljong / fett och mindre grädde och ändå blir det go sås , = lite billigare i längden kanske  :smile:

Corny:

Citat från: idalinda skrivet 2009.05.11 - 20:15:37
--
Citat från: hemul skrivet 2009.05.11 - 12:24:46
--
Nä, men ska man ha en dl sås får man ju ta kanske 1.5 dl grädde. Känns lite onödigt.  :rolleyes:

--

Jag har mycket att lära mig... hmm alltså mer buljong / fett och mindre grädde och ändå blir det go sås , = lite billigare i längden kanske  :smile:

--
Inte mer buljong/fett. Först fett, sedan något att reda såsen med så att det blir lite tjockare (Exempelvis vetemjöl, potatismjöl eller maizena. Vetemjöl är lättast, tycker jag.), sen på med buljongen. När det har kokat ihop lite, så häller du på grädden. Till 3 dl redning (3 dl buljong, som du förtjockat med hjälp av lite smör och mjöl) behövs ungefär 1 dl grädde för att såsen ska bli mjuk och krämig. Så ja, lite billigare blir det kanske. Men framförallt smakrikare. Om det blir för mycket grädde i en sås, "dödar" grädden smaken, istället för att framhäva den, vilket ju är poängen med grädde i sås. :lol:

Grundredning brukar fö vara 2 msk smör och en msk vetemjöl. Till detta ca 2 dl buljong. Detta kan du utgå ifrån. Sen på med grädde...  :flirting:

Sidor: << < (3/10) > >>