buljonger

Sidor: << < (2/10) > >>

hemul:

Det spelar ingen roll om du har i grädde eller  buljong först. Men har du tunn buljong är det kanske lättast att ta den först ifall du vill koka ihop den mera.

Det jag menade var om du har en HET stekpanna eller gryta. Då fräser det ju bara till när man häller i vätska.

idalinda:

Så ljuvligt underbart GOTT :nod-yes: :thumbsup: :clapping: :yay: :crazy: :dribble: :w00t: :inlove: :wave: :laugh: :lol1: :lol:

Hela familjen är helt lyriska över mina såser nuförtiden!

Jag har lammbuljongen som bas( ca. 2 dl ) från frysen.
tinar upp den , häller i 3-6 dl vispgrädde  lite salt och peppar, färsk gräslök och färsk basilika.

Det enda som jag funderar är hur jag skulle skippa mjölet som redning.
Jag har ju gjort några gånger bea-sås, men hur ska jag göra här?

Om jag tar 1-2 ägg-gulor, NÄr ska jag blanda dom i såsen ?

hemul:

:thumbsup:

Använder du mjöl är det bästa att strö det i fettet och låta det puttra en minut INNAN du slår i vätska (bottenredning). Man kan känna att det börjar dofta nötigt efter ett tag. Det tar bort mjölsmaken.

Använder du äggula har du i den sist, när såsen redan är klar. Ta den från värmen när du rör i gulorna. Sen värmer du försiktigt medans du rör hela tiden. Det får inte koka eller ens bubbla, då blir det stanning. När det börjar tjockna får du vara försiktig så det inte blir för varmt. Det brukar funka att ta av kastrullen strax efter att det börjar tjockna och fortsätta röra en stund, eventuellt sätta tillbaks den på plattan ett tag om den inte vill tjockna.

Men äggredning är inte gott till allt! Jag skulle inte göra det till stekt kött. Fisk och kyckling är OK. Till kött är det bästa att koka ihop buljongen så mycket som möjligt, med en skvätt vin om man har, och sedan slösa med grädden och koka ihop igen. Men har man i princip bara grädde så krävs det så himla lite mjöl för att få det tjockt om man vill spara lite på grädden.

Det är smart att reducera buljongen först, innan man har i grädden, för då kan man vrålkoka den utan risk att såsen skär sig. När det är så lite vatten i buljongen att den nästan är seg så bidrar den till att såsen tjocknar istället för tvärtom. :nod-yes:

idalinda:

Ska testas, men jag känner inte för att spara grädde, men försöker minska mjölet bara  :whistle:

hemul:

Nä, men ska man ha en dl sås får man ju ta kanske 1.5 dl grädde. Känns lite onödigt.  :rolleyes:

Sidor: << < (2/10) > >>