Hur missade jag den här tråden? Örtkryddor som är min all time favourite, och som jag använder hur mycket som helst av. Förstår inte riktigt hur det kan gå...
Idalinda, jag ska ge dig tips, men det är delvis från min egen erfarenhet, så därför får du ha lite överseende om det smakar "bläääh" hemma hos dig. Alla har inte samma smaklökar! Själv använder jag mest torkade kryddor. För att få mer smak på dem, så smular (eller krossar) jag dem lite innan jag använder dem. Smaken kommer fram bättre så. Det sista är allmänt känt, så det behöver du inte ens tvivla på!
Jag tycker att timjan passar till nästan allt. Men då är jag också ett stort freak av timjan. Jag älskar denna krydda, och har det i det mesta som passar med örtkryddor. Men "ickefreaks" skulle nog säga att timjan passar bäst till lamm och fläsk. Framförallt lamm, av någon anledning. Och då självklart med vitlök inblandat som smakförstärkare! Lamm utan vitlök, finns det ens?
Jag använder tex ALLTID timjan i köttfärssås, något som de flesta avråder från. Men jag tycker att det är jättegott!
När det gäller att använda basilika, så finns det ett ord som ger alla ursäkter, nämligen Tomat. Har du tomat i något, kan du alltid, utan undantag, fuska med basilika. Köttfärssåser, olika grytor (både nöt, fläsk och kyckling) och såklart tomatsåser.
Dragon är, precis som hemul skriver, suveränt till fisk och kyckling. I det sistnämnda fallet gärna en sås med buljong, grädde, lite citron och MYCKET dragon. Det är såååå gott!!! Men då pratar jag om torkad. Färsk ska man visst alltid ha lite mindre av. Dragon är också jättegott när man gör fläskfilé med dragonsenapssås, kom jag på nu. Det är smaskigt!
Rosmarin kan du med fördel ha till nötgrytor, samt till ugnstekt kyckling. Grytorna blir jättegoda iom att de kokar länge och att rosmarinen "lurar" i bakgrunden. Med kyckling blir det lite mer smak iom att man ju kryddar den innan man puttar in den i ugnen. Rosmarin är också gott till fläskfilé, och då främst sådan som är lite kryddad med peppar. Tycker att även rosmarin passar bra i köttfärssåser som man låter koka länge, länge.
Oregano. Självklart pizza och tomatsås, men också så mycket mer. Använder även denna krydda i köttfärssås. Dessutom till tomatsås och lite allt möjligt annat. Oregano är ju den "snälla" örtkryddan, så den kan an använda till nästan allt.
Salvia och mejram är två kryddor som jag själv inte använder mycket av, men de går att använda i de flesta sammanhang där det är grytor inblandade. Salvia ska visst vara gott till lamm också, men det har jag inte testat än.
Hoppas att jag har kunnat hjälpa dig lite!