Jo, de har en hel serie där de gör sig lustiga över kostråden. Kostcirkeln och jag vet inte vad. Den enda delicatogrej jag gillar är den där tunna mandeltårtan, men deras reklam rockar fett!
Här finns alla reklambilderna.
PRESSMEDDELANDE
Delicato drar tillbaka nyckelhålsmärkt tårtannons
Förlåt, Livsmedelsverket!, säger Delicato och tar bort annonserna med en chokladtårta garnerad med nyckelhål i florsocker och texten ”Nyckelhålsmärkt” i glasyr.
Anledningen är ett larm från Livsmedelsverket, vars chefsjurist påpekar att ”nyckelhålet är Livsmedelsverkets registrerade varumärke och att tårtor inte ingår i någon av de produktgrupper som får märkas med nyckelhålet”.
Tidigare har Delicato i reklamen talat om sina produkter i termer som ”garanterat fritt från fullkorn” och ”har du prövat tårtmetoden”, kampanjer som belönats med bland annat Guldägg för kreativitet. De nya annonserna som just nu syns på stortavlor runt om i Sverige vänder också på nyttighetsbegreppet. Den här gången finns bland annat en bild på en chokladtårta med ett nyckelhål i florsocker på. Ovanför tårtan står det ”Nyckelhålsmärkt” spritsat i glasyr.
– Eftersom tårtan är gjord endast för detta tillfälle och vi inte säljer den som nyckelhålsmärkt i handeln är vi aningen förvånade över Livsmedelsverkets hållning, säger Peter Larsson, VD för Delicato.
Livsmedelsverkets chefjurist Göran Anér, anser att nyckelhålet i florsocker är solklart varumärkesintrång. I ett brev till Delicato skriver han:
”Nyckelhålet är Livsmedelsverkets registrerade varumärke. Det är ett s.k. kollektivmärke. Av kollektivmärkesbestämmelserna framgår att märket bara får användas för märkning, presentation och reklam för livsmedel som uppfyller de villkor som verket ställer gällande krav på låg halt av fett, socker eller salt eller hög halt av kostfibrer. Villkoren framgår av verkets föreskrifter (LIVSFS 2005:9) om användning av viss symbol. Tårtor ingår inte i någon av de produktgrupper som får märkas med Nyckelhålet. Av både varumärkesregistreringen och föreskrifterna framgår hur nyckelhålssymbolen ska se ut.
Mot denna bakgrund anser Livsmedelsverket att er användning av en sorts nyckelhål på tårtor utgör ett varumärkesintrång och uppmanar er att omgående upphöra med detta.”
– Vi vill inte riskera att göra fel! Därför är vårt besked solklart. Vi tar ner nyckelhålsannonsen. Som plåster på såren för övertrampet levererar Delicato i dag nybakade chokladtårtor med texten ”Förlåt” till Livsmedelsverket i Uppsala, säger Peter Larsson.
För ytterligare information kontakta Peter Larsson, VD för Delicato: 08-603 33 00.
Bilder finns att hämta under Presskontakt på
www.delicato.se/