halloj pitch
du odlar också
!
Min erfarenhet av stevia är att den är svårodlat även om man följer råd.
Eller att den bra grår väldigt dåligt, men det är absolut värd att odla !
Jag kommer inte ihåg hur många frön det finns i Impectas påsar som jag har använt, men jag sår rubbet och får upp kanske 3 plantor på våren.
Den växer först väldigt långsamt och man tror att inget händer men sedan under augusti börjar det hända...
Man kan skörda blad löpande, men jag försöker lämna en del kvar så att växten skulle må bra, men är som sagt inte helt säker om man skulle kunna skörda allt.
Jag tar på hösten plantan/ plantor i en hink i växthuset ( frostfritt) och fortsätter skörda under hösten.
Den vilar under mitt-vintern för att vakna till liv under våren.
Vissa plantor klarar inte av vintern, men i år när jag sabbade mina nya plantor totalt och hade jag bara en fjolåring kvar .
Den har jag nu skördat av förlöpande under hela sommaren, torkat bladen och malt till pulver med en mortel, jag har säkert en desiliter fint pulver och det kommer räcka långt med tanke på att jag anväder det så oerhört lite ( 1/4 tesked eller mindre till en kanske 3-litersats glass + lite riktigt socker för att balansera smaken så att hela familjen gillar det).
Ni som köper stevia , har jag hört att det säjs som vit pulver, hur kommer det sig att det är vit ??
Vad kostar stevia per 100g eller kg ?