Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:52:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Corona  (läst 39633 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #30 skrivet: 2020.04.04 - 08:25:14 »

Kom på en sak jag inte tänkt på tidigare. Man tror ju inte smittan kommer att ta slut innan sommaren utan möjligtvis ett litet uppehåll och sen kanske en ny mindre peak i höst. Oavsett så har man ju inget vaccin framme vilket betyder att äldre fortfarande kommer behöva isolera sig. Svärfar är 86 år och bor 4 timmars väg från oss och risken är ju jättestor att vi inte kommer kunna åka till honom i sommar. Även om man får fram ett antikroppstest så är det inte säkert att gemene man kommer få ta det. Och om vi inte vet med säkerhet att vi haft det så kan vi ju förmodligen inte hälsa på honom ens i sommar.

Min egen far är 77 år och sambo och bor nära. Avståndet spelar ju i och för sig ingen roll för att träffas men då kan man ju i alla fall hjälpa till med att handla. Han använder dessutom dator så man kan kommunicera lite lättare med honom, skicka bilder och sådär.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2020.04.04 - 18:53:39 »

Pratade om det där med en kompis igår. För egen del alltså, att vi börjar bli lite nojiga av att inte träffa folk. Vi försöker båda distansera oss men går ändå ut. Jag har gått och dragit med torrhosta,ibland heshet och ibland en skavande känsla runt struphuvudet till och från sedan förra julen. Har alltså fått någon slags kroniska luftvägsproblem. Det har varit värre sista veckorna, det blir det ibland. Men jag får jättedåligt samvete, för tänk OM det är corona. Har skäller jag på alla andra som går ut fast de är lite snufsiga...   :shy:

Så jag träffar ivf inga medvetet. Det gör inte han heller. Bor med sin familj, småsyskon har varit lite förkylda o.s.v. Men vi planerar att träffa varandra ute så snart det blir varmare. Man kan ju sitta på varsin bänk och fika eller grilla, typ. Så skulle man väl kunna göra med äldre också, förutsatt att de ens törs lämna huset. Går ju bra med en trädgård också. Bara man klarar att hålla avstånd. Det är jäkligt svårt när man väl börjar prata med någon man möter ute. Så mycket går ju på reflex.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #32 skrivet: 2020.04.05 - 08:47:11 »

Det experterna sagt på TV är ju att man kan träffa äldre om man gör det utomhus och tex tar en promenad.
Agnes Wold var med på Uppdrag granskning eller nåt liknande program och programledaren lät helt rörd på rösten när hon "fick ok" på att fika med mamma utomhus.

Men självklart ska man tänka på avståndet även ute! Bra med din väst då   :clapping:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2020.04.05 - 16:15:11 »

Om man nu ska tro på experterna. Jag tror man ska vara noga med avstånd även ute. Att promenera är jättesvårt, för man går lite slingrigt och kommer hela tiden nära varandra av bara farten och måste rätta till. Jag har provat. Lättare när man sitter och fikar/äter, tror jag. Då reser man sig ju bara ibland.

Är ju fler och fler som tror att även symptomfria kan vara smittsamma nu. Något jag trott hela tiden, men mig lyssnar ju ingen på.  :biggrin1: Ytterligare en anledning att vara försiktig ivf.

Det positiva är detta med att de nu tror att de som blir mest sjuka kan ha varit utsatta för en stor mängd virus, som sjukvårdspersonal. Det känns tryggt för min del. Man lär inte få i sig nån jättemängd i kassakön.

Det har nu gått 11 dar sedan jag träffade personen som blev sjuk dan därpå. Så jag känner mig ganska säker på att jag inte blev smittad. Puh.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #34 skrivet: 2020.04.05 - 18:36:30 »

Jo det är säkert så att symptomfria också smittar men det borde ändå vara mindre risk omkring dem om de inte hostar. Sen kanske de inte får lika mycket virus i kroppen unga tex har färre receptorer för viruset.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2020.04.05 - 21:34:59 »

Har de? Det var intressant, det visste inte jag. Är det månne därför de inte blir så sjuka då?

Har du förresten läst Björn Olsens bok "Pandemi"? Tycker den verkar intressant. Ska låna den så snart jag kan, har maxat ut på ebokslån. Han är vass! Sympatisk och sexig också. :sex:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #36 skrivet: 2020.04.06 - 19:39:33 »

Ja det är i alla fall en teori varför barn klarar sig så mycket lindrigare undan

Nej jag har inte läst den. Kollade på vårt bibliotek men de är mycket sämre på att ta in e-böcker än vad vissa andra bibliotek. Men jag hittade den på storytel så jag kanske ger mig i kast med den.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #37 skrivet: 2020.04.06 - 19:41:42 »

Sympatisk och sexig också. :sex:

Men just när man läser spelar det ju ingen roll för jag kan inte läsa och tänka på en bild samtidigt. :angrywife:
Jag kan visualisera texten, för det är så jag alltid läser, men inte tänka på en helt annan bild. :ignore:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2020.04.06 - 21:55:55 »

Jag kan!  :dribble: :gay: :bg:

Började läsa den igår. Bra skriven. Första kapitlet är lite allmänt om epedemier och pandemier och smittvägar och så. Bra repetion för mig som glömt det lilla vi fick lära oss om sånt när jag pluggade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2020.04.08 - 05:11:17 »

Vet inte om jag berättat att jag har en bekant som varit osynlig ett tag. Några andra gick hem till honom och fick veta av en granne att han transporterats bort i ambulans för en 10 dagar sedan nu. De "hittade" honom inte på sjukhuset när de ringde dit och ingen känner till några släktingar, men än en diffus bror som ingen vet vad han heter. Ringde skattemyndigheten idag för att få hans personnummer, då jag hoppades att det skulle hjälpa i kontakten med sjukhuset som var nästa steg i planen. I sista minuten slog det mig att fråga om killen jag pratade med kunde se om han avlidit de senaste dagarna, har haft en dålig känsla nämligen. Först sa han att min bekant levde. Men sen kollade han nyinkomna uppgifter. Han dog för två dagar sedan. Skulle ha fyllt 75 strax, så han var ju riskgrupp.

När jag ringde runt för att meddela gemensamma bekanta fick jag veta att en annan bekant (medelålders kvinna) varit lindrigt sjuk ett par veckor. Men hennes son (troligen runt 20) intensivvårdas. Fullt frisk innan vad vi vet.

Det börjar komma obehagligt nära nu.  :sad:

Nu känner jag 6, varav 2 intensivvårda(t)s, en ytterligare borde ha fått vård och en har avlidit. Bara två har haft det relativt lindrigt. Inte bra siffror.   :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #40 skrivet: 2020.04.09 - 12:19:34 »

Jo det är jättejobbigt när det börjar handla om människor i ens närhet även om man inte känner dem personligen.
Men å andra sidan så tror jag att det är många fler som har haft det och som vi inte fått höra om för att de haft det så lindrigt.

En kille på jobbet brukar åka skidor i Alperna flera gånger per år och han blir alltid sjuk efter att han varit där och skyller på ventilationen i planet hem. Så för några veckor sedan var han i Italien och som väntat när han kom hem blev han rejält förkyld och sängliggande. Vi skojade om att han hade corona men han upplevde det mer som en förkylning. Nu idag berättade han att hans lukt- och smaksinne försvunnit och han kom ihåg att jag haft problem med det för flera år sedan. Jag rekommenderade som jag alltid gör att ta tillskott av zink och jag tänker att han med väldigt stor sannolikhet nog haft covid19 och egentligen inte varit så sjuk.

Från SVT
Citat
Det som händer i kroppen vid en virusinfektion är att viruset tar sig in i människans celler. Väl inne i cellen översätter det sin genetiska kod och lurar på så vis cellen att börja producera fler virus.

Grundämnet zink kan stoppa den här processen genom att blockera för viruset och på så sätt stoppa förökningsprocessen. Problemet är att zink egentligen inte vill komma in i cellen.

– Då måste man i cellväggen skapa en liten kanal så att zink kommer in. Och man tror att klorokin är ett preparat som kan öppna den kanalen, säger Johan Brun.

Zink finns naturligt i kroppen utanför cellen, förklarar han vidare, och med hjälp av läkemedlet kan man alltså få in det i cellen. Detta är den teoretiska tanken bakom det hela som nu enligt flertalet studier också verkar fungera i praktiken.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/malarialakemedel-effektivt-i-kampen-mot-corona
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2020.04.09 - 15:24:42 »

Zink tar jag redan men klorokin lär man ju inte komma över så lätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #42 skrivet: 2020.04.10 - 12:05:30 »

Nä men om du skulle bli sjuk och nån försöker ge dig klorokinin så kommer det funka bättre om du har bra med zink i kroppen  :look_down:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #43 skrivet: 2020.04.10 - 12:12:15 »

En till försöker casha in. Jag tror jag  :puke1: .
http://lchfingenjoren.se/2020/march/immunforsvarsboost.html

Och jag har träffat en person som antagligen var smittad. Sa han efter att vi pratat en kvart. Utomhus, men ändå. So it begins... :sneaktongue:

Men hon är väl också en som provar allt och som mörkar om viktuppgång och bara blir mer och mer känslig för allting....
Läste hennes inlägg om hur hon äter nu och hon har tydligen hakat på Anna Halléns senaste grej kallad ALP. Vilket ju alltså måste betyda att Ingenjörens tidigare sätt som hon varit så lyrisk över alltså inte funkade i längden.... Klicka på länken nedan så skriver hon mer om vad hon äter

Men det jag reagerar på är hennes fruktansvärt nedlåtande attityd mot andra överviktiga människor

Citat
Tyvärr fick jag ingen viktnedgång som andra fick och jag är tvungen att söka mig vidare. Det kan dock bero på att till skillnad från andra så kommer inte jag från småfusk med vin och ostbågar som jag varvar med mejeri-LCHF, utan jag kom ifrån 4 timmars ätfönster med carnivore på 600g kött. Jag kom verkligen från lite mat och väldigt strikt. Jag tror att det är därför jag inte fick de resultat jag ville ha.

Och hon kallar sig själv terapeut???   :puke1:


 http://lchfingenjoren.se/2020/march/hur-jag-ater-nu.html



Hon har förstås inte lagt ut och svarat på min kommentar jag skickade.
Jag är inte jätteförvånad....  :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2020.04.10 - 19:57:12 »

Vad skrev du?

Idag hade det redan vid 14 rapporterats 16 döda här. Vi hade tidigare bara 14 döda. Så mer än en fördubbling på mindre än en dag.  :eek:

UNT hade en väldigt intressant och skrämmande artikel igår. Rapportering är tydligen skit. Bl.a. ingår inte de som dött på äldreboende alls i statistiken för avlidna! Man har ju trott att de utgjort en stor del. Inte heller kommer de med i siffran för smittade. Vid ett utbrott på ett hem provtar man den först insjuknade. Sedan antar personalen att de andra med influensaliknande symptom också har covid, men antaganden finns så klart inte med i statistiken. Vad gäller de som dött på sjukhus är eftersläpningen stor, vad gäller de som dör hemma är den enorm.

Siffrorna kan alltså vara flera, kanske t.o.m. många gånger högre!

Detta gäller Uppsala län då, men det är säkert samma rutiner överallt. Här är artikeln. Förr kunde man läsa ett par artiklar gratis, vet inte hur det är nu.
https://unt.se/nyheter/uppsala/fler-dodsfall-an-vad-siffrorna-visar-5550769.aspx

Olsens bok är bra förresten. Lär mig massor. Och läskig. Man antar att covid har ett reproduktionstal på 2.5. Det är ungefär som spanska sjukan i första vågen (var större i den senare vågorna).  :sneaktongue:
(Det andra står i boken. Det första hittade jag på nätet.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544