Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:49:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LCHF - nu med bönor  (läst 39948 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2017.11.01 - 07:55:57 »

Går fort att bli expert ibland tydligen.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #61 skrivet: 2017.11.01 - 17:30:43 »

Ja verkligen  :lol:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2017.11.24 - 12:05:53 »

Hittade denna mycket intressanta artikel som faktiskt talar emot att kosten är avgörande för att få en charmig tarm.

Både i Europa och USA pågår sedan några år storskalig kartläggning av det mänskliga mikrobiomet, och vetenskapliga tidskrifter publicerar en strid ström av nya rön om människans bakterieflora. Ett av de mest uppseendeväckande hittills är att varje människa har en av tre klart urskiljbara typer av tarmflora (se Människan har tre magar, F&F 6•11). Avgörande för vilken huvudgrupp man tillhör är inte var man bor, vilken etnisk grupp man tillhör, vad man äter eller om man är kvinna eller man.

– Det var oväntat. Från början trodde vi att något hade blivit fel när spanjorer och japaner med helt olika matvanor hamnade i samma grupp, säger Jeroen Raes, professor i bioinformatik vid Vrije universiteit i Bryssel.

Men nu har han tillsammans med sina medarbetare kartlagt tarmfloran hos över 400 personer från olika delar av världen, och slutsatserna står sig. Befolkningens tarmar kan grovt delas in i tre biotoper, ungefär som landområden kan delas in i tundra, savann, regnskog och andra vegetationstyper.

Människans tarmbiotoper är uppkallade efter sina respektive dominerande bakterier: Bacteroides, Prevotella och Ruminococcus. Nyligen har andra forskare upptäckt att även bakterier i slidan hos kvinnor följer ett liknande mönster.


http://fof.se/tidning/2011/7/donerat-bajs-ger-friska-tarmar
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2017.11.24 - 12:21:35 »

Fast det där med vita bönor verkar väldigt rörigt. Kollar man dokumentet från FreeTheAnimal så är det väldigt olika värden beroende på om man tittar på canned beans, baked beans eller white beans.

Dokumentet
https://cdn.freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf

Inlägget
https://freetheanimal.com/2013/08/resistant-starch-content-of-foods-other-anecdote-and-miscellania.html

Verkligen! Enligt den tabellen är ju vita bönor jättebra! Jämför t.ex. med kikärtor som jag gick över till. Måste ha läst galet förut, för jag minns inte att det var så höga värden.

White Beans - Boiled         Min 16.5
Chickpeas                    Min 2.6     Max 6.6
Chickpeas - Cooked/Cooled    Min 6.35

Har antagligen sagt det förut, men jag säger det igen. Konserverade bönor har mycket lägre GI än egenkokta, därför att RS-fibrerna på något sätt löser upp sig i lagen när vid långtidsförvaring. Är GI lägre är givitvis RS-innehållet också lägre. Så "canned beans" borde inte ens vara med på kartan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2017.11.25 - 02:37:41 »

Fast det där med vita bönor verkar väldigt rörigt. Kollar man dokumentet från FreeTheAnimal så är det väldigt olika värden beroende på om man tittar på canned beans, baked beans eller white beans.

Dokumentet
https://cdn.freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf

Inlägget
https://freetheanimal.com/2013/08/resistant-starch-content-of-foods-other-anecdote-and-miscellania.html

Verkligen! Enligt den tabellen är ju vita bönor jättebra! Jämför t.ex. med kikärtor som jag gick över till. Måste ha läst galet förut, för jag minns inte att det var så höga värden.


<pre style="font: bold 120% monospace">
White Beans - Boiled         Min 16.5
Chickpeas                    Min 2.6     Max 6.6
Chickpeas - Cooked/Cooled    Min 6.35



Har antagligen sagt det förut, men jag säger det igen. Konserverade bönor har mycket lägre GI än egenkokta, därför att RS-fibrerna på något sätt löser upp sig i lagen när vid långtidsförvaring. Är GI lägre är givitvis RS-innehållet också lägre. Så "canned beans" borde inte ens vara med på kartan.

Fanimej typiskt... de enda bönor(?) jag "inte har riktigt svårt för" är (konserverade) Kikärtor...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2017.11.25 - 07:59:50 »

Tycker också kikärtor är annorlunda. Känns inte som bönor. Har kokat en stor påse och lagt i frysen.

Men det är ju ingen som säger att den där artikeln har rätt. Kanske har de som säger att vita bönor suger rätt? Hur ska man veta?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #66 skrivet: 2017.11.25 - 08:37:01 »

Hur ska man veta?

Man provar själv...?  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2017.11.25 - 09:09:23 »

Åh! Man ska lyssna på sina bakterier menar du?  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #68 skrivet: 2017.11.25 - 16:10:07 »

Åh! Man ska lyssna på sina bakterier menar du?  :whink:

 :worshippy:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2017.11.25 - 23:30:29 »

Råkade höra Meny på P1 i natt. Det var om de där tjejerna med foodfarmacy.se. De har ju så klart hasplat ur sig ett par böcker också. Den ena sa att efter ett år eller så började hon notera att hon mådde mycket bättre. Vem fan har tid att testa med det tidperspektivet? Ska man göra't vill man så klart ha det bästa straight off!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #70 skrivet: 2017.11.26 - 11:47:03 »

Jag följer dem på FB och Insta och jag är liten kluven till dem och ännu mer till deras husguru Stig Bengmark (bara namnet...  :laugh:)

Jag tror de har rätt i mycket men samtidigt blir det lika mycket fel som vi alla andra gör. Dvs tror att kosten är allt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2017.11.26 - 13:27:14 »

Och jag gjorde ett misstag, hur otroligt den än må låta. Jag trodde de körde bönrejset, men så är det nog inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #72 skrivet: 2017.11.26 - 18:49:25 »

De är inte lika bönfrälsta som vad LCHF numera är men det använder gärna bönor, speciellt till kladdkaka  :worshippy:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2017.11.27 - 00:18:57 »

Låter ju jättegott hörrudu.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2017.12.02 - 01:14:23 »

Råkade höra Meny på P1 i natt. Det var om de där tjejerna med foodfarmacy.se. De har ju så klart hasplat ur sig ett par böcker också. Den ena sa att efter ett år eller så började hon notera att hon mådde mycket bättre. Vem fan har tid att testa med det tidperspektivet? Ska man göra't vill man så klart ha det bästa straight off!

Jag testade pepparkakor och mjölk - mådde som en prins redan efter typ 18 sekunder...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544