Nu har jag hittat nåt för latmaskar som er också. En app som heter B-bark.
http://www.b-bark.com/Den laddar ner terrängkartan vartefter, använder alltså någon onlineversion. Det märkliga är att den har två varianter. Jag kan välja "Sweden - terrain map" eller "Sweden - old terrian map". Väljer jag "old terrain map" ser den ut exakt som kartan på skärmdumpen från min mobil ovan. Använder jag den underförstått nyare versionen ser den ut så här.
Den är liksom både tydligare och odygligare. Våtmarker är streckade som på papparskartan vilket är bra. Men färgerna är bleka och det gör den lite svårtydd tycker jag. Man ser dock att den är nyare. Titta på förra skärmdumpen. Alldeles till väster om zonen som heter Nåstenånstans är två avlånga ängar. Ovanstående är centrerad på samma ängar, men jag lyckades inte få till samma förstoring. I västra kanten av ängarna går en ridstig som anlades för ett par år sedan bara (utmärkt med röda pilar av mig). Den är med på nya kartan, men inte på den gamla. En annan skillnad är att färre "namn" är utsatt på den nya. Som ni ser finns massor med namn på platser i den där skogen på den gamla.
Fattar inte riktigt. Har Lantmäteriet bytt utseende på terrängkartan? Finns båda parallellt? Helt snurrig och förvirrad blir jag.
Hur som, det är bara att ladda ner B-bark och köra på trial mode, det funkar. Den verkar igentligen vara avsedd för att tracka hundar med GPS-sändare och antagligen funkar väl inte den biten, men vem bryr sig. Kartorna finns där och jag kan se min egen position, vad mer kan man begära? Om den kan plotta en rutt har jag inte listat ut än, men jag tror inte det.