Vad då? Vanligt grundrecept på glass, sen hä'r man i skiten bara!
Men okejrå. Jag kör på den kokta varianten. Tycker det blir godare. Alltså värm mjölk med vanlijstång/pulver och låt det stå ett på tag, behöver inte koka, men bra om det ångar lite om det ivf.
Vispa äggula och socker vitt och pösigt (brukar det stå!).
Vispa ner den varma mjölken i äggsmeten lite i taget. Häll tillbaks skiten i kastrullen och värm försiktigt under ständig omrörning/vispning tills det tjocknar lite. Kokar det blir det stanning. Kyl ner ordentligt.
När det är kallt blandar man med vispad grädde.
Bären brukar jag ploppa ner frysta i glassmeten när maskinen är igång. Vill man inte ha det så blandat kan man lägga ner bären mot slutet istället, eller lite både och. Tar man frysta bär brukar det bli lite bitar även om man har i allt från början.
Jag kör på lika delar mjölk och äggula och hälften så mycket grädde (minnesregel för mig själv). För min maskin är det här lagom, man skulle kunna göra lite mer enligt bruxet, men då riskerar man att smäcket stannar. Glassen håller sig inte bra i evighet i frysen heller, så bättre att göra lagom mycket.
4 äggulor (stora frukostägg)
400 g mjölk
200 g grädde
Det blir det 4 stora portion eller 3 jätteportioner av.
Beträffande rabarber är det bäst att koka dem först. Jag har ju rabarbersylt i frysen, så jag kör på det. Men jag gjorde sån där mixerglass på färska rabarber för länge sedan. Det gick det med, men blev lite strävt kanske.
Just ja, socker. Till en sån där sats tar jag 1 msk. Inbillar mig att gulan går upp bättre då. Sen stevia efter smak.