Tack Levis, jag kämpar på. En dag i taget.
Det är tentaperiod nu, så jag är lite off. Måste plugga och skriva sisådär miljard rapporter. Fan vad jag längtar tills terminet är över.
(finns det ingen "trött" smiley, hemul?)
Duggan, jag höll inte på tillräckligt länge med fastan för att det skulle ge en större effekt. Det måste påpekas att den kräver en redig inkörningsperiod, så det funkar bara om man inte har en stressig tillvaro för stunden. När jag började med fastan, efter par dagars inkörningsperiod funkade det kanon. Men efter 2v eller så blev det jättestessigt i skolan, och plötsligt mådde jag illa i fasteperioderna. Så jag var tvungen att återgå till att äta varje dag, utspritt över dagen. Tror att illamåendet berodde på ökad mängd kortisol pga stressen. Men har man det lugnt och står ut med de 3-5 första jobbiga dagarna, då funkar fastan kanon. Efter inkörningsperioden går man mest runt och känner sig hög.
För att besvara din fråga nu, det är en del "lowcarbare" som kör med fasta för att kunna fuska, dvs de äter högkolhydratmat under ätarperioderna, eftersom det har visat sig inte ge så stor effekt på blodsockret om man fastar. Uppenbarligen skapar fastan någon form av buffert, som gör att man tål kolhydrater bättre. Dock så tycker jag att det låter sjukt att lura sin kropp på det viset, även om det låter lockande med hembakt ciabatta för mig med. Vill man gå ner i vikt gäller det att hålla sig till LCHF mat under ätarperioderna, då äter du vanlig LCHF käk. Det bästa är om man under ätarperioderna äter flera mål, så att man verkligen får i sig energi så det räcker även under nästkommande fasteperiod. Det viktiga att påpeka är att magsäcken krymper, så det kan kännas svårt att tvinga i sig mat, men jag kände att jag måste göra det eftersom jag, särskilt i början, blev lite vimmelkantig av energibrist under fasteperioderna, eftersom kroppen ännu inte hade ställt om sig till fullt effektiv ketos.
Intermittent fasta har ju annars undersökts noga och visats sig ge samma goda effekt på kroppen som kalorirestriktion. Om du minns nyheten, om man kalorireducerar mat med minst 30% så lever (i alla fall mössen) mycket längre, samtidigt som de förblir friskare, piggare och får mycket färre cancerformer samt annat otyg som forskarna beskyllde "oxidanter" för. Nu har man visserligen jämfört denna grupp med en grupp som åt vanlig skitSLV mat. Äter man LCHF lär ju många av problemen med hälsan försvinna också, men samtidigt så har man visat på att det är fastan i sig som stärker kroppen och immunförsvaret på något vis.
Uppenbarligen är vi människor tänkta att äta så där uppluckrat, såsom i intermittent fasta. Jag ska definitivt testa det igen, så fort det lugnat ner sig hos mig.
Under tiden försöker jag hålla mig till mina matlådor och min reducerade kost. Ska ta och väga mig den 15e igen. Men nu, tillbaks till pluggandet.