Hej igen, ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jag är LAT! Jag har inte orkat engagera mig i så mycket annat än att få ordning på den här jävla diabetesen.
Skrev på Diabetes i Fokus och fick svar från Erik Edlund, han som har hemsidan matfrisk. Han nämnde att jag möjligtvis kunde ha en variant av diabetes som heter
LADA. Aldrig hört talas om det tidigare så jag fick surfa runt och läsa på. Tyvärr verkar jag ha i princip alla riskmarkörer och att döma av beskrivningarna jag har hittat lutar det åt att det är
LADA jag har. Det kan ju verkligen förklara varför jag har utvecklat diabetes trots mångårig LCHF-kost.
Träningen har det varit si och så med på sistone, lyckades med konstycket att upp ett djup, tjock och lång flik på höger pekfinger. Tog evigheter att att läka och under tiden har det inte gått att träna. Vem vill fatta tag i svettiga, bakterieinfekterade träningsmaskiner på gymmet med det såret. Det har däremot blivit långa promenader istället och nu när såret på fingret har läkt kan jag börja gå på gym igen.
Jag var hos dietisten nu på förmiddagen. Hon var inte så jätteimponerad av mina framsteg nu. Sen senast har jag bara gått ner ett drygt kilo och minskat en halv cm i midjan. Jag har ju inte kunnat gymma så jag skyller på det. En sak påtalade hon, som jag helt hade förbisett, och det är att jag inte får i mig kalcium nu när jag har eliminerat 90% av mjölkprodukter ur kosten. Jag äter ju tillskott av D-vitamin varje dag och den behöver kalcium för att fungera bra. Problemet är att kalcium i sin tur behöver magnesium för att fungera bra och jag får förjävliga vadkramper om jag äter magnesiumtillskott.
Så jag är lite i valet och kvalet här. Jag BEHÖVER både D-vitamin och kalcium men jag klarar inte att äta magnesium. Vad göra!?
Nästa gång jag ska träffa dietisten är 5/7, till det mötet ska jag lämna blod så labbet kan mäta fastesockret. Efter det har jag tänkt boka en tid med en läkare för att be om att få tester gjorda, såhär långt har det blivit rätt många på listan, jag vill testa för LADA, kortisol, sköldkörtel och kolesterol (på dietistens inrådan) samt be om att få Metformin utskrivet. Det har varit dagar då blodsockret har stuckit iväg rätt högt, utan någon klar anledning och varje sådan stegring gör att jag däckar totalt, det tar mig två dagar att återhämta mig. Likaså när jag äter ute eller hos andra vill jag vara beredd på att det kan vara massa kolhydrater. Jag har varit på restaurang två gånger till sen senast jag skrev här och trots att jag bad om att få ris utbytt mot grönsaker och förklarat att jag är diabetiker har jag fått såser som dröp av socker. Jag däckade ju såklart efter båda tillfällen och jag undviker helst fler sådana fadäser om jag kan mha Metformin.
Jag känner att jag behöver lära mig mer om biokemin bakom diabetes. Har bett Erik om lästips, får se om han har något han kan rekommendera. Jag hatar att inte veta, att inte förstå allt i detalj. Det stressar mig nog mest av allt, mer än skolan eller något annat. Jag MÅSTE veta, måste känna att jag har järnkoll på biologin bakom det hela.