Nu förstår jag inte. Vad har ost med det att göra?
Uppenbarligen, enligt diabetikerna som skriver i trådarna där, så triggar mjölkprodukter, och då särskilt ost, insulinproduktion väldigt mycket mer än tex rena kolhydratprodukter. De misstänker att boven i dramat är kombination av mjölkprotein och mjölksocker som i samverkan ger den kraftiga effekten. Mjölk är ju tänkt att fetta upp kalvar, så den teorin är fullt rimlig anser jag.
Tack Fjällmor, Corny och berittis.
Imorgon får jag veta vad fasteblodsockret är, jag hoppas även kunna få nya insulinstickor på recept så jag kan mäta blodsockret själv. Hittills har jag verkligen varit ganska så frikostig med slarvet, gjort avsteg 1-2ggr i veckan, oftast när jag var hos pojkvännen och åt mat där. Men nu blir det inget mer av den varan.
Hädanefter är det striktaste strikt som gäller. Här blir det banne mig inga synskador eller amputerade lemmar, inte så länge jag har nåt att säga till om.
Corny, jag känner mig väldigt skeptisk till medicinbehandling. Typ2 diabetes innebär att cellerna i kroppen har utvecklat insulinresistens, att insulinreceptorerna på cellytan inte fungerar eller inte finns tillräckligt många utav de. Att då äta Metformin som tvingar de insulinproducerande cellerna att pytsa ut ännu mer insulin verkar rätt vansinnigt och rent tvärtemot att "vila upp kroppen". Likaså att spruta i sig insulin, det finns ju redan alldeles för mycket insulin i kroppen som ihop med det höga blodsockret stället till skador överallt i kroppen, att spruta mer insulin i kroppen låter också helt galet.
För mig verkar det enda logiska att vara überstrikt med maten framöver, sluta med alla mjölkprodukter, i början hålla sig endast till några få matvaror, hålla koll på blodsockret och sen sakta men säkert introducera nya matvaror samtidigt som man kontinuerligt följer kroppens respons på de. Det och endast det borde ge kroppen den vilan den behöver för att reparera skadorna.
Jag ska be läkaren kolla upp sköldkörteln samt kortisolnivåerna, otillräckliga nivåer med sköldkörtelhormoner samt stress kan också leda till förhöjd blodsocker. Vi får se vad testerna visar.