Nähädå. Det är inte så mycket som det ser ut, faktiskt. Mycket luft i burkarna blir det. Det går åt rätt mycket när man använder svampen. Mest skräp-/blandsvamp också. Men jag har två burkar med karljohan och det är jättekul för jag har bara hittat enstaka förut, 3 burkar sandsopp (den som smakar som murklor torkad), en burk smörsopp (också kul, för jag brukar inte hitta så många maskfria). En burk örsopp, en annan kul svamp som betraktats som rätt värdelös men blir helt smakförändrad vid torkning. Inte lika speciell smak som sandsoppen, men god. Och så är den fin, för de är mycket små, så det räcker med att klyva dem för att kolla att de är maskfria. Fint med (nästan) hela svampar på trallriken, att man ser både hatt och fot. En knapp honungsburk citronslemskivling - rätt ny art för mig och jättegod - och en burk röksvamp som de flesta ratar men jag älskar. Sen är det bara blandade kremlor och soppar som jag inte bryr mig om att skilja på.
I frysen har jag blodriska och fårticka och en (1!) portion kantareller. Och rätt mycket skogsriska och skäggriska. Gillar nog idalinda. De måste kokas av, så de tappar rätt mycket smak. Finnarna saltar in dem och gör någon slags sallad på dem. Jag brukar blanda dem med annat som har lite mer smak bara. Hade tur sist. Fårtickorna hade kommit och lyste vita överallt, men som vanligt var de angripna. Så kom jag till en slänt där det var alldeles fullt och de flesta var fina. Också en svamp som många tycker är menlös, men jag tycker väldigt mycket om den. Är så härligt att skära tjocka skivor av det där vita fina köttet när man rensar och det är gott med något bitigt i såsen.
Hade jag haft bil, då kunde jag ha sopat ihop ett rejält årsförråd! Men man orkar ju inte varje dag om man ska cykla. 5 vändor har jag varit och då var den första en kortis bara, så nog är det bra utdelning alltid.
Det som tar mest på kroppen är faktiskt att ta redan på allt när jag kommer hem. Stå vid diskbänken i timmar är jobbigare än att gå i skogen, helt klart. Men nu har jag börjat rensa mer av svampen i skogen, speciellt soppar som det går bort jättemycket på. Skär dem i halvor eller fjärdelar om de är stora och tar bort rören och skinnet på smörsoppen. Sen lägger jag bitarna i gamla potatispåsar, de är stadiga och bra. Funkar jättebra. Trodde de skulle förstöras snabbt när man skurit sönder dem, men de klarar sig fint. Sen är det bara att skiva upp bitarna hemma. De är ju redan kollade för mask och det oätliga är bortskuret. Mycket trevligare att sitta på en stubbe och rensa än att stå vid diskbänken och få ont i benen. Blir betydligt mindre att släpa runt på också. Sist plockade jag korgen full 3 gånger och varje gång den var full satte jag mig och rensade upp svampen. Sen kom tickorna och då fick jag ge upp och åka hem.