Jag har ätit Probi Mage i ca 1 år. Innehåller Lactobacillus Plantarum 299v. Tillverkare Probi AB. Hittade dem via en annons där det stod att basiluskerna skulle överleva magsyran. Tja, jag vet inte. För det mesta är jag rätt bra i magen. Har lite problem med min reflux men det ska inte Probi Mage vara till för, ju.
Men några veckor före jul var det en dålig period, hade ont i mitten av magen varje dag, bajseriet var i lösaste laget, var svullen i nedre delen av buken varje kväll så att byxorna som satt löst på morgonen spände i midjan på kvällen.
Dessutom är jag övertygad att jag hade gallbesvär också. Hade ont under högra revbensbågen och ut i ryggen och kände mig svullen på "gallsidan". Var till doktorn, leverprovet var bra men gallprovet var precis under gränsen för vad som är dåligt. Jag slutade med ägg, var försiktig med fett (inte helt utan) och åt små portioner. Gick ner i vikt, men av fel orsak så att säga. När jag googlade på gallan så stod där om att avföringen kunde bli avfärgad och det var den, inte helt, men.. Jag ska inte bli mer detaljerad än så, det räcker nog mer än väl. Fast jag tror nog att ni pallar, ni verkar rätt tuffa.
I alla fall, till slut blev det bättre och till jul var jag helt bra igen. Och ja, jag gick upp det jag hade gått ner!
Slutsats: vet inte om kosttillskottet gör någon som helst nytta men jag fortsätter med det ändå. Jag kunde ju ha varit ännu sämre i magen om jag inte hade tagit det.