Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:23:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför går vi upp i vikt?  (läst 27501 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.10.18 - 20:51:10 »

Det var det jag menade. I civiliserade länder brukar man ha sockerbitarna i en skål.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #16 skrivet: 2013.10.18 - 22:00:52 »

Men oreos och dom där wafers är i princip lika med en flaska wodka eller en flaska jenever. Dom är också "utbytbara" emellan.

Men om de verkligen vore i princip lika, dvs vi säger att det är kolhydraterna som är problemet, så skulle man tillfälligt kunna stilla begäret med kokt potatis eller havregrynsgröt (givetvis utan fet mjölk). Visst kan man läsa inlägg från folk som skriver att de ätit två färskpotatis på sommaren och trillat av banan men sen kommer uppradningen av allt man ätit efter dessa stackars potatisar - godis, läsk, pizza, glass och jag vet inte allt. Om nu begäret stillas av kolhydrater varför fortsätter man inte att äta bara färskpotatis???

Jag säger inte att det inte finns de som äter mycket socker för läskkonsumtionen har ju ökat lavinartat.  Men jag hävdar bestämt att i övrigt är det är inte potatis och havregryn som folk äter mer av idag utan det är den processade maten som ökat mest. Den som innehåller BÅDE kolhydrater och fett.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.10.18 - 22:16:10 »

Kombinationen är ju det värsta, ivf när det gäller överätning. Jag tror alla har någon blandning som de har svårt att sluta äta medan tider är. Om det sen är godis som Dajm eller, som i mitt fall, lutar mer åt rabarberpaj med vaniljsås-hållet, är ju ganska egalt. Har nog tur på det sättet, för rabarberpaj är inte lika tillgängligt som Dajm. Men sockerberoende (eller vad de ska kallas) tror jag gör som Mynlen och tar till sockerskålen om inget bättre finns. Bara för att man tycker nåt är väldigt gott och vill äta det tills man nästan spricker är man ju inte beroende. Man får ju inte rabarpajssug eller ersätter det med något annat om man inte får tag på det, men när jag har det under näsan, då jäklar! Det är väl det som är problemet med snabbmat/skräpmat. Har man nu en favorit bland den skiten så finns den ju över allt. Om det fanns ett rabarberspajsstånd i varje gathörn skulle nog jag trilla dit också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #18 skrivet: 2013.10.18 - 22:29:47 »

Kombinationen är ju det värsta, ivf när det gäller överätning.

Nähä, så framställs det inte alls bland LCHF-kretsar!  :nonono:

Kolhydrater är djävulens föda och om man ska synda så är det bättre att blanda ut det med fett.  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.10.18 - 23:00:19 »

Men det är ju en annan sak. Då är det ju för att mildra effekten av kolisarna. :lol1:

Men nu var ju det där MIN uppfattning. Det var en liten utvikelse. För att förtydliga, jag tror att i princip alla människor har någonting de har svårt att sluta äta när de väl börjat och det är då kolhydrater och fett blandat i någon form, men det är ju för att det är så jäkla gott, icke att sammanblanda med beroende.

Man kan iofs älska något proteinrikt också och inte få nog, alltså protein+fett eller ännu hellre protein+fett+kolhydrater. Det är ju bara det att så länge protein är med sätter kroppen stopp, i alla fall lite tidigare än den gör om inte protein är med.

Jag menar att såna där allmänna svulltendenser när det gäller favoritmat är något helt annat än ett beroende. Det är bara hedonism i sin prydno.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2013.10.19 - 09:16:00 »

Men nu var ju det där MIN uppfattning. Det var en liten utvikelse.

Jo det förstod jag förstås, jag bara larvade mig lite.  :tongue:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.10.19 - 09:44:34 »

 :lmao:

Men jag tror verkligen att det är kombinationen av kh (och då vilka) och fett som gör att det överäts lättare. Nypotatis med smör kan jag nog överäta mycket lättare än bara en potatis. Kakorna är ju inte bara kh, det är en blandning av socker (som enligt mig är en trigger för att äta mer eftersom den gör allting gott) och fett. Plus att jag anser att sädeslag har en vis beroendeframkallande verkning också. Ta en härlig nygräddad fralla med smör och ost. Man äter den oftast i ett glufs eftersom det är så gott. Ta bara osten och smöret och det går med en gång svårare att glufsa i sig lika fort. man äter det och det är gott men som med frallan blir upplevelssen inte.

därför är jämnförelsen mellan kakor och kh inte rätt. Kakorna innehåller en massa andra saker som gör att det går att äta mer av. Att man vill ha mer och mer hela tiden.
Det är inte bara kh, det är, som hemulen säger, combinationen. (skriver man nu combination eller kombination. blir förvirrad av det dära )/&/!!! svenska och holländska ihop :))
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013.10.19 - 10:22:11 »

Frallan var ett bra exempel. Jag har fortfarande doftminnen, och det har man inte många i livet, från lördagsfrukostarna hemma. Man jobbade ju halvdag på den tiden och gick i skolan på förmiddagen, så när alla kom hem mitt på dagen var det lite festligt. Mamma och pappa satt alltid och väntade på mig med nyköpta (=nybakade) frallor, kokt skinka och kaffe till dem. Alla de där sakerna doftade på den tiden (vad hände med det). Jag kände doften av fralla, smör, fin kokt skinka och kaffe redan i dörren. Sen när man kom in i köket blev doften starkare och man kunde knappt bärga sig. Jag kan framkalla den när som helst och skulle dö för att få äta det där, som det smakade DÅ.

Hm, poängen Helge. Jo, det var ju skinkan och faktiskt smöret som var lyxen. Visst kan jag äta bara skinka och smör, både då och nu, men det var kombinationen med den färska frallan som framkallade lyckokänslor!

Surrebröd är också intressant. Det funkar, man får smörgåskänsla, och i vissa fall skulle man nog inte fatta att det var surre om man inte visste, men får man den där lyckokänslan när smakerna börjar sprida sig i munnen? Nä, inte jag ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.10.19 - 10:46:01 »

det är det jag menar. Brödet, dvs vetemjölet ger en slags lyckokänsla. Visst är skinkan och smöret lyxen men utan brödet saknar man just det där.. piffiga?
Knapiga nygräddade skorpan. usch nu blir jag hungrig :)

det är därför jag tror mjöl och vetemjöl är beroendeframkallande. Liksom socker. Man får en skön känsla av dom. Liksom med alcohol fast det dricker jag inte så det vet jag itne annat än att jag hört av och sett hos andra...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2013.10.19 - 11:04:44 »

Eller tvärtom. En torr fralla utan smör och pålägg får man ingen lyckokänsla av heller ju. Man måste ha allt på en gång.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.10.19 - 11:05:51 »

Om den är färsk kan jag äta utan något på. Nygräddat, varm, ååååh, skorpan.. mmmm men okej, medger. Mindre mängd än med smör o ost, absolut!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.10.19 - 11:07:29 »

Men du får lite lyckokänsla ändå? Måste bero på ditt sockerberoende.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #27 skrivet: 2013.10.19 - 16:57:25 »

Skönt att ni kom på det där med att man inte äter lika mycket fralla heller om man äter den för sig själv.  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2013.10.19 - 17:16:17 »

det är nog mitt sockerberoende.

Igår åt jag EN ruta mörk choklad. blev sugen på allt möjligt just efteråt.....
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2013.10.19 - 18:23:45 »

Skönt att ni kom på det där med att man inte äter lika mycket fralla heller om man äter den för sig själv.  :whink:


Skulla aldrig falla mig in att äta fralla för sig självt! Blanda inte in mig i Mynlens missbruk. :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544