Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:15:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Probiotika för viktnedgång  (läst 23791 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.05.31 - 20:39:40 »

Jag slängde de mögliga och noterade att jag bör köpa nya.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2013.06.24 - 20:19:14 »

Har du kört morotstestet Hemul? Borde jag göra samma? Har köpt magdroppar på apoteket nu för att försöka få stil på magen. Har haft en period med kämpig mage som kraftig svänger från vattenkoncistens till tvärnit. Idag verkar det äntligen ha stabiliserat sig. Det håller väl till nästa migränattack då det börjar om igen. :smack:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.06.24 - 20:33:28 »

Har försökt äta en rå morot om dagen, men jag glömmer hälften av dagarna. Ska gå och skala en nu. :fatangel:

Nej, jag märker ingenting. Har varit ovanlig besvärlig i magen en månad eller så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #18 skrivet: 2013.06.24 - 21:39:28 »

Kanske behövs mer än en morot?  :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.06.24 - 21:47:36 »

Man skulle ju äta en som dagen sas det väl?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #20 skrivet: 2013.06.24 - 22:17:25 »

Jag vet inte vad som sas. Men en morot är inte speciellt mycket, storleken kan ju variera väldigt visserligen men ändå. Tarmfloran mår bra av fibrer och för att komma upp i några mängder som gör någon nytta tror jag det behövs mer än en morot...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.06.24 - 22:27:18 »

Äh, fibrer biter inte på mig. Jag äter ju potäter och en stor sudd surkål nästan varje dag. Har även provat med såna där loppfrön och annat elände. Ingen effekt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013.06.24 - 22:29:10 »

Jo, katrinplommon! Det funkar. Men jag vet inte om det är fibrerna eller nåt annat som gör plommon, persikor och sånt laxerande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #23 skrivet: 2013.06.25 - 04:53:56 »

Fibrer i all ära. De kräver en hiskeligt massa vätska för att göra nytta. Och sånt pulver som ska svälla och fylla ut tarmen. Blä! Inte vill man fylla ut en redan fyllt tarm? Man vill tömma den! Nä, här krävs laxerande grejer. Katrinplommon är fina grejer. Men jag verkar ha svårt med jämvikten.


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #24 skrivet: 2013.06.25 - 10:14:04 »

Äh jag är inte så insatt i fibrer att jag kan argumentera för dem. Vad jag har läst så är de bra för tarmfloran, sätter igång tarmen samt hjälper till att avgifta kroppen.

Tyvärr kan jag lätt äta för mycket katrinplommon. Älskar mjuka torkade plommon  :inlove: Hade de inte haft laxerande verkan hade en stor påse varit mitt lördagsgodis  :whink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.06.25 - 10:28:41 »

Tyävärr tror jag såna där grova, hårda fibrer som inte ska vara så nyttiga funkar för mig. Jag är rätt säker på att om jag började äta knäckebröd eller gröt skulle magen funka bättre. Men det törs jag inte ge mig in på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #26 skrivet: 2013.06.25 - 20:13:50 »

Varför inte havregryn? Det lilla gluten som finns i det är inte samma typ som det i vete och vad jag förstår kan tom den med celiaki äta det. Jag känner ingenting negativt när jag äter havregrynsgröt. Vilka menar du med grova fibrer?

Nu har jag köpt sådana där morötter som har blasten kvar och håller tummarna för att de är goda.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2013.06.25 - 21:25:26 »

Havregryn är rätt misshandlade om jag minns rätt. Kommer inte ihåg vad de gör med det men...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2013.06.25 - 21:49:33 »

Ray Peat rekommenderar 1-2 råa morötter om dagen eller bambuskott.

Jag tror rent generellt att fibrer är väldigt bra för oss men jag tror också att det kan göra skada om vi plötsligt börjar vräka i oss massor med fibrer i en mage/tarm som inte är van. Vi har (eller borde i alla fall ha) bakterier i tarmen som lever på fibrerna vi äter och som bland annat tillverkar butyrat.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544