Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 21:49:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Klimatboven kött  (läst 19084 gånger)
0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.03.03 - 05:27:12 »

Läste om en studie nyligen, som jag tyvärr glömde bokmärka. Man hade ivf kommit fram till nåt häpnadsväckande. Kött är inte alls den jämförelsevis stora klimatbov som man trott därför att - håll i er nu - om man äter vegetabilier istället så äter man mera! Det stämmer ju att man ofta ser siffror redovisade per KILO födoämnen, men jag trodde väl att de kompenserade för sånt när det gick ut med hur mycket bättre det är att äta vegetariskt!

Är de så jäkla korkade att de tror att man lever lika länge på ett kilo sallad som på ett kilo kött? Knappast. Men de måste ju tro att vi är det - och det har ju lyckats rätt bra!  :ninja:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.03.03 - 05:32:22 »

Ta-taa! Kom på att jag tänkte maila länken till en bekant som just berättat att hennes familj gått över till att äta kött bara två dagar i veckan, men jag ändrade mig och bestämde mig för att var och en blir salig på sin tro. Men det aldrig skickade mailet låg kvar.

http://www.reuters.com/article/2013/02/08/us-health-plant-diet-idUSBRE91712520130208
Loggat

Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #17 skrivet: 2013.03.03 - 11:44:01 »

Åtminstone hälften av mjölkkornas kalvar går till köttproduktion. De har väl än inte sorterat spermier i han och hon...  :cool:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #18 skrivet: 2013.03.03 - 19:30:05 »

Jag har en ny bok på G , äntligen kom den på svenska!
" Vegomyten" av Lierre Keith

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411872

Hon har varit vegan 20 år  och sågar sönder allt veganer har byggt sin " tro" på.
Intressant läsning om att vegetarismen är den stora boven. Hon berättar hur många arter och natursystem
har förstörts eller utraderats av industriodlad vete, soja och ris.
Att det går tusentals liter dybar vatten för att odla fram ett kilo ris i sina ställen.
Att matjorden försvinner när man kallhugger alla träd och därefter pulveriseras jorden och spolas bort.
Matjord som har sina ställen varit 4 meter tjock är i dag bara20-30 cm.
Att veganer fattar inte att man behöver skit, benmjöl och annat djuriskt för att kunna odla.
Att en stor del av jordytan går inte att odla på men det går utmärkt att ha djur där....
osv.
Därmed vill jag inte har sagt att man bara måste äta kött, men satsa på kvalitet istället och äta grönsaker
inte vete, soja, majs eller ris.
Man ska äta mat som kan odlas där man bor är mottot!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.03.03 - 19:45:17 »

Ledsen idalinda, den har funnits på svenska i princip hela tiden... Det ska var en erbarmligt dålig översättning dock. Folk klagade mycket på det när det begav sig. Jag har den på engelska, men jag har nog bara läst halva.
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 452

Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013.03.03 - 20:32:05 »

Det är ju sant att många grönsaker blir riktiga bovar när man räknar per kalori istället för per kilo. Men klimatmässigt är det väldigt svårt att slå potatis och spannmål. Inte för att jag tycker att det är ett skäl att äta spannmål, men det är fakta. Jag gjorde ju en sådan omräkning, där potatis gav 0,52 g koldioxidekvivalenter per kcal och genomsnittligt nötkött 17 g per kcal.

Sen finns det ju skäl att äta så att man mår bra och är frisk.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #21 skrivet: 2013.03.03 - 21:30:38 »

För mig kvittar det när den har kommit, jag har funnit den facinerande bra för att det är en vegan som skrivit den.
och funderar hur folk i allmänt är funtade om dom på allvar tror att lösningen i Afrikas vilda djurens dödande av varan
är en staket mellan rovdjur och deras byte. Jag vet inte om jag skulle skratta eller gråta.

Om veganer tänker i sådana banor att inget får dödas
om folk i allmänt inte riktigt hinner tänka på hur vi producerar mat
om dom som vill tjäna pengar på alla nivåer av matindustrin vill bara tjäna ännu mer.
.... är projektet " rädda klimatet och matjorden ett dödsdömt projekt  :shake_head:

ursprungsliv, jag rekommenderar " vegomyten" till dig då speciellt. Hon tar fram andra sidor av spannmålsodlingar än vad man tänker vid första svängen. Dessa stora fälten av enbart vete utarmar jorden. Snart kan vi inte odla alls på miljoner hektarer. Konstbevattningen saltar jordar. Riktiga grönsaker är miljömässigt mycket bättre.

Om jag hade 1000kvm yta bara för odlingar skulle jag lätt kunna odla grönsaker åretruntförbrukning till 5 personer. Den som försöker odla vete eller ris på samma yta och för samma årsbehov får vara en magiker. Detta kräver mer handkraft än maskinodlade fälten, men alla munnar skulle vara mätta. ( och lite kött och fisk till detta skulle även den nuvarande jordsbefolkning överleva)  Det är oljeproducerat mat som dödar mänskligheten. uGH!  :angrywife:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013.03.04 - 05:47:31 »

Det finns ju andra negativa effekter av odlingen också. Men potatis tror jag är en bra gröda av flera själ, förutsatt att den odlas utan bekämpningsmedel då, för då blir den en riktig skurk.

Idalinda, det finns en väldigt rolig historia i boken. Jag ska inte avslöja, jag säger bara Serengeti så vet du när du kommer dit. Om den är sann eller inte kan man ju fundera på, men bra är den.  :lol:
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.03.04 - 10:56:17 »

Idalinda,

Hm, jag lägger den på listan av böcker att läsa.

Jag är helt klart med på att storskalig spannmålsproduktion, speciellt med konstgödsel och bekämpningsmedel, innebär en massa problem. Men just klimatmässigt så är det svårt att slå. Det finns ju olika sätt att rotera grödor osv som gör att jorden utarmas mindre, men du har ju rätt i att det är problematiskt på det sätt man odlar storskaligt idag. Ris är ju risigt även ur klimatsynpunkt såklart.

När jag köper närodlad ekopotatis så känner jag ett ganska gott samvete ur en massa synvinklar. Det finns säkert några problem med den också, men det är nog mindre än det mesta man äter.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2013.03.04 - 11:11:24 »

Misstänker att den innehåller mer solanin. När det inte besprutar så får de ju söka sorter som har hög naturlig resistens.

Du får hänga med till vårt kollektiv som vi ska ha! Jäsingen vad vi med potatis vi ska odla då!  :yay:
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.03.04 - 11:20:12 »

Fasen, har alltid drömt om kollektiv. Låter hur fint som helst, men jag kan eventuellt få lite problem att övertala familjen...

Här är det min man som odlar. Han går bananas nu när vi har hus och tomt, det är inköpt ett litet växthus och här kommer bli en massa mumsig mat till rådjuren och mördarsniglarna.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.03.04 - 13:05:21 »

Tänk vad bra det kunde bli! Bara jag får vara den stora potäten!  :clapgrin:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #27 skrivet: 2013.03.04 - 21:00:23 »

Tänk vad bra det kunde bli! Bara jag får vara den stora potäten!  :clapgrin:

Kupar du dom också?? du håller väl ditt löfte att plocka alla vinbär också?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2013.03.04 - 21:25:16 »

Yes ma'am! Både plocka och äta. :tasty:

Svarta vinbär med vispgrädde slår både hallon och jordgubbar.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #29 skrivet: 2013.03.05 - 20:32:18 »

För att inte tala om kombon svarta vinbär och banan  :drool:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544