Testade nåt jag tänkt prova i åratal, nämligen att göra "kalvsylta" på fläsklägg. Vet inte vad man ska kalla det om inte kalvsylta. Det blev toppengott och var hur lätt som helst! Lite grå i färgen förstås, men annars ser den ut och smakar precis som syltorna man köper som ser ut som kalvsylta men är gjorda på (mest) gris.
När jag kollade på recept visade det sig att man skulle mala det kokta köttet. Det var det som gjorde att det gick så fort och var relativt okladdigt. Jag malde ner svål och fett och allt och det märks inte alls i syltan. Det tror jag nog de gör på stora syltfabriken också. Har man inte kvarn kanske det funkar med matberedare? Just ja, jag tog min handkvarn och har ingen grov skiva till den, men det gjorde ingenting alls att jag malde med medelgrova skivan.
Jag kollade på detta recept men tillsatte lite kryddor i koket som jag trodde skulla passa som kryddpeppar och nejlika och hade i de sopprötter jag hade hemma i. Jag fuskade också med lite gelatin för säkerhets skull, för jag vill ha riktigt fast sylta. Tog ungefär halva mängden av det som står på paketet, för fläskläggsbuljong är ju väldigt geléig i sig. Syltan är stenhård, kan skäras med bordskniv. Var en rätt liten lägg och det blev precis en brödform, en sån lite mindre.
http://www.spisa.nu/3.15203/recept/fin-kalvsylta/Det här är ju ett toppensätt att få i sig buljong som kanske inte är så mycket att ha till såser. Jobbigt att hålla på att koka ihop så man kan frysa också. Jag hade tänkt koka ner buljongen till hälften för jag trodde det skulle bli för mycket gelé i syltan annars men jag orkade inte. Men det blev perfekt! Att köttet är så finfördelat gör väl att det ryms mycket gelé utan att det ser snålt ut liksom.