Jag är intresserad av olika "händelser" i kroppen.
Vad händer när man drar ner på kolh.? Är det en process i kroppen som har plus eller minus i långa loppet.
Vad händer när man äter för mycket syra- kontra -bas kost. Är processen skadlig eller bra för kroppen.
Gurus inom lchf säger att kroppen auotomatiskt sköter syra och bas. Men tänk om den processen inte är så bra.
I 25 år har jag hängt med i reumatiska dieter och där bör man helst äta basisk mat.
När det gäller kolhydrater vs. fett så skriver Jakob Gudiol så här i en inlägg som eg handlar om vetenskapens världs inslag om motion förra veckan.
Det verkar alltså som att det är lite seger lågkolhydratkost här men det man inte ska glömma då är att detta troligen är en träningseffekt. Våra kroppar bli bra på att ta hand om det som vi oftast stoppar i oss. Äter du mycket fett blir din kropp bättre på att hantera fett. Äter du mycket kolhydrater blir kroppen istället bättre på att hantera kolhydrater.
...Dieten under dessa tvåveckorsperioder varierade i form av mängden glukos och olja. Allt från 20 procent kolhydrater till 80 procent kolhydrater. Kalorintaget anpassades så att deltagarna höll sin vikt. Resultatet blev att glukostoleransen förbättrades ända upp till 80 procent kolhydrater. Forskarna gjorde faktiskt sen ett ännu coolare försök där de lät deltagarna få 80 procent av sina kalorier i form av socker. Resultatet blev en ännu bättre glukostolerans. http://tranastyrka.se/forhojda-nivaer-av-fett-i-blodet-efter-en-maltid/Diabetes T2 beror på att man av någon anledning blivit sämre på att bränna glukos. Tyvärr blir man ju inte bättre på det av lågkolhydratkost vilket många märker då man blir alltmer känslig för olika kolhydrater. Det tolkar man inom LCHF som ett bevis för att kolhydrater är det som orsakar alla skador i kroppen. Jag vill inte tro att man inte kan förbättra sin glukosförbränning utan läser vidare för att hitta sånt som ökar förmågan att förbränna glukos, dvs det som höjer ämnesomsättningen.
Syra-bas-teorierna har jag faktiskt aldrig fastnat för och jag kan inte säga varför. De är för mig lite väl lösryckta.