Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:33:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Subcalva  (läst 47657 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2012.02.14 - 21:18:58 »

Jag hittade LCHF genom att jag läste boken Den Hemlige Kocken av Mats-Eric Nilsson. När jag sen surfade runt så hittade jag Annika Dahlkvist, Kostdoktorn och KiF. LCHF tilltalade min logik till en början och allting stämde när jag plötsligt blev av med mitt otroliga sockersug. Mitt fokus från början var att skippa e-numren och jag hade lite svårt att tro på att man kunde äta mycket fett. Så jag gled långsamt över till LCHF vilket gjorde att jag aldrig hade några övergångsbesvär och så här i efterhand ser jag att jag hade bäst viktnedgång på en rätt moderat LCHF då jag fortfarande åt både bröd och potatis om än betydligt mindre än tidigare. Förutom vikten (som gick från 28 till 22,5 i BMI som minst) så märkte jag stor skillnad på magen som blev lugn och fin och de eksemliknande områden jag hade i ansiktet och hårbotten gick nästan helt bort.

Men sen märke jag att allting inte blev bättre och en del saker blev istället sämre igen. Minsta lilla avsteg resulterade i rejäl viktuppgång och den tog ett antal veckor att gå ner igen till skillnad från i början av LCHF då nedgången bara stannade upp ett tag och sen fortsatte i lugn takt. Eksemen kunde blossa upp ibland men det jag reagerade mest på och som fick mig att googla vidare var att jag började frysa igen med iskalla händer och fötter samt att jag vaknade 3:40 på morgonen med hårt dunkande hjärta, plötsligt så varm att jag måste ta av mig täcket.

Den stora ögonöppnaren för mig blev Matt Stone på 180degreehealth som skrev om problem med ämnesomsättning och att till och med Atkins varnade för att detta kunde hända även på hans egen diet om man äter för lite. De bloggar jag har hittat vidare till har fått mig att ifrågasätta LCHFs centrala teser. Jag ifrågasätter inte att LCHF funkar för vissa men jag tror inte längre på att det beror på insulinteorin. Det är alldeles för många som det inte stämmer in på.

Jag har ökat mitt kolhydratätande och jag är fortfarande lugn och fin i magen och jag har inget eksem i ansikte eller hårbotten. Jag är varm för det mesta och jag vaknar inte med dunkande hjärta mitt i natten. Sömnen kunde vara något bättre, ibland har jag svårt att somna om när jag vaknar på natten och det är mitt nästa mål att få bukt med.

Min egen teori är att det hänger mer på näringen, dvs vitaminer och mineraler. Det är därför man kan ha framgång med sin kost oavsett om man äter LCHF eller HCLF under förutsättning man får i sig näringen kroppen behöver. Ju mer extrem en diet blir oavsett om det är kött och smör eller bara rå frukt vi pratar om så är risken stor att man får brist på nåt, vitamin eller mineral. Då måste kroppen dra ner på ämnesomsättningen för att anpassa sig till det den har minst av. Överskottet energi trycks ut i fettcellerna och så skapas ett sug för att försöka få in vitaminen eller mineralen som saknas. Har man väl gått upp i vikt är det svårt att gå ner eftersom man måste få i sig en viss mängd näring för att underhålla kroppen och ändå äta mindre mängd energi än tidigare. Jag tror därför att en moderat LCHF a la Perfect Health Diet är bra för många dvs att man inte går under 50 gram kolhydrater per dag upp till 150 gram (eller mer, beroende på hur aktiv man är).

Min egen kost benämner jag numera NOLM - Näringstät, Oraffinerad och gärna Lokalt odlad Mat
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1 skrivet: 2012.02.14 - 22:25:24 »

Jag är inne på din linje också.
NOLM är bra, likaså att det finns "bra" kolh.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.02.14 - 22:37:03 »

Välkommen i stugan!  :wave:

Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra vad som är trovärdigt, eller kanske skulle jag säga troligt, och inte. Jag tror inte heller hela sanningen ligger i insulin, men jag tror att en del av den gör det. Men jag tycker inte att bara för att man inser att man håller blodsockret i schack genom att inte överäta kolhydrater så kan man extrapolera detta till att ju mindre kolhydrater man äter, desto bättre är det. Det är närmast naivt.

Jag tror inte det finns en enda sanning som förklarar allt. Det är trist att positionerna är så låsta. Alla som har en hypotes vill att den ska gälla över hela linjen, förklara både varför vi blir feta och varför vi inte kan gå ner i vikt såväl som hela det metabola syndromet och helst en massa andra sjukdomar också och det ska gälla för alla. Jag tror det är många pusselbitar och alla dessa gurus med uppblåsta egon likväl som traditionella experter med positioner att försvara gör inte precis att vi kommer sanningen närmare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.02.15 - 05:55:03 »

Välkommen hit. När jag upptäckte detta forum "upptäckte" jag också att en mer moderat LCHF fungerar bättre på mig. bröd och potatis (och pasta och ris) skippar jag fortfarande men jag är inte så fixerad mer på att dra ner på kh så mycket det går.

Annars tror jag som du: det finns inte EN enda lösning! NOLM låter utmärkt :)

Välkommen hit!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.02.15 - 09:55:50 »

Ja, NOLM låter bra!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2012.02.15 - 09:58:55 »

Välkommen hit. Känner igen ditt nick, är det från KiF?
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.02.15 - 11:03:10 »

aven kostdoktorn tror jag jag sett Subcalva...
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2012.02.15 - 20:33:32 »

Jo det stämmer. Jag är Subcalva på både KiF och Kostdoktorn.

Jag känner också igen flera nick härinne och av det jag läst av de kommentarerna så tänkte att jag kanske skulle våga mig in här.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.02.15 - 20:49:52 »

Vi är jättefarliga och ondsinta! Speciellt idalinda för hon har mens. Det har hon just funnit för gott att meddela världen. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2012.02.15 - 21:30:32 »

Men hemul, du får inte skrämma iväg nya medlemmar, fy på dig  :club_idiot:
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #10 skrivet: 2012.02.15 - 21:44:55 »

Jag är jättesnäll och har aldrig mens!  :wave:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #11 skrivet: 2012.02.15 - 22:17:13 »

Riktigt så lättskrämd är jag inte  :lol:

Men på tal om mens så var det ytterligare ett problem jag upplevde under LCHF-tiden. Jag fick väldigt riklig mens och otaliga mellanblödningar. Jag är dock mer inne på att det berodde på omega3 (som minskar blodets koaguleringsförmåga) men LCHF gjorde det inte heller bättre. Vid ett besök hos gynekologen så kunde hon konstatera att jag hade väldigt mycket myom. Efter närmare två år har det blivit bättre även om cyklerna 2-3 dagar kortare än normalt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.02.16 - 08:07:13 »

och jag bara tjatar om att mensen gör att jag inte går ner i vikt :) Men som du, jag blöder mer, jag har en hormonspiral och jag hade slutat blöda (skööööööööööönt) men nu har det börjat igen osv.

Hemulen ska man däremot se upp för, hon bankar alla regelbundet i huvudet. så här:  :club_idiot:

Jag trivs här, just för att man FÅR säga om man inte är 100% övertygat om att LCHF är det enda rätta. Här kan man fundera utan att bli nerhugget!
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #13 skrivet: 2012.02.16 - 15:47:03 »

Jag tycker NOLM var ett ruskigt bra uttryck! Det går ju till och med att uttala  :yay:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2012.02.16 - 19:33:19 »

Jag tycker NOLM var ett ruskigt bra uttryck! Det går ju till och med att uttala  :yay:

Det är att det går att uttala är klockrent  :nod-yes:
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544