Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 09:26:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Billigt och förhoppningsvis gott kokosmjöl  (läst 84385 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2011.12.28 - 07:28:48 »

Det ser ut lite som majsbröd i färgen.


* CRW_3495.jpg (19.39 KB, 349x273 - visat 369 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #61 skrivet: 2011.12.28 - 13:19:32 »

De ser verkligen fina ut och 1 g kolisar är inte mycket att bråka om.
Loggat

Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2011.12.28 - 14:51:16 »

Nu har jag bakat. Och smakat! Det blev ju toppen - det mest brödlika hittills i konsistensen tror jag. Det smakar kokos men väldigt svagt. Jag vet inte om jag skulle kunna definiera smaken som kokos om jag inte visste, men jag skulle känna att det var nåt. Det får en lite söt smak som känns lite ovan. Lite som tekaka?

Receptet funkade inte alls. Det blev en hård klump som satt fast på vispen. I panik tillsatte jag ett ägg till. Då blev jag rädd att det skulle bli för löst och hällde i en msk mjöl till. Det slutade med att jag slog i en skvätt mjölk för att få det bredbart. Det står att man ska hälla ut det i pölar men det kunde ju inte jag. Det var nog den fastaste brödsmet jag gjort. Nästa gång ska jag prova med mer mjölk. Jag läste nånstans att vätska kan vara bra så fibrerna kan svälla.

Men det blev ju bra ändå! Jättegott var det. Jag gjorde tunnare än hamburgerbröden,  som tunna tekakor. Räknade ut att med mjöl och mjölk och allt blev det precis 1 g kolhydrat per kaka. Inget att bråka om i min bok. Jättefin färg fick det också.
Har ser flera recept som verkar identiskska så när på att vissa använder 4 ägg andra 12 ägg...kan vara så att det med 12 äg blir lösare.....
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2011.12.28 - 16:21:05 »

kan ocksa bero pa storleken pa aggen. Vi fick agg av mina svarforaldrar, och dom var JAKLA stora. vagde normala agg, ca 50 gram. Den storsta av dom aggen vagde hela 109 gram!

Loggat



Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2011.12.28 - 16:36:11 »

kan ocksa bero pa storleken pa aggen. Vi fick agg av mina svarforaldrar, och dom var JAKLA stora. vagde normala agg, ca 50 gram. Den storsta av dom aggen vagde hela 109 gram!


Låter som om du fick ankägg av dina svärföräldrar :lmao:.....Farsan min hade Ankor när han bodde i Skåne...dom vägde runt 100 gr, såg ut som vanliga ägg..... blev kanongoda sockerkakor av dom kommer jag ihåg :dribble:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2011.12.28 - 17:55:37 »

Na, ankagg var det inte, men tva gulor hade nagra. Och billiga!. Handlar dom hos en bonde i narheten dar han bor.
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #66 skrivet: 2011.12.29 - 17:22:35 »

Nu har jag bakat Mariannes saltiner. Kanske lite för mycket mandelsmak men helt ok. Smaskens med smör och en skiva lagrad cheddar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2011.12.29 - 17:58:06 »

Med kokosmjölet? Funkade hennes recept rakt av trots annat kokosmjöl?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2011.12.29 - 20:53:39 »

Nu har jag smakat det nya föröket, det med mjölk i. Jag tappade en kaka på golvet och den gick sönder, så jag var ju tvungen.  :whistle: Hur bra som helst. Pofiber förbättrade smaken enligt mig, kändes mindre söt tekaka. Konsistensen var lika brödig och fluggig trots mindre ägg och en massa vätska. Det här är toppen, man kan tydligen blanda lite som man tycker, bara det blir lagom tjockt. Nästa gång ska jag prova med vatten. Jag vill gärna få ner kalorierna på brödet så jag slipper får mycket pålägg utan att det blir för mycket totalt.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2011.12.29 - 20:57:51 »

Jag vete fan var jag skrev om det, men jag provade alltså att ta hälften pofiber och låta kokosmjölet svälla i vätska (mjölk) först och det sög åt sig massor! Massa vätska och mindre ägg alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #70 skrivet: 2011.12.29 - 21:19:31 »

Kexen blev bra. Men vadå måste det vara rätt märke. Har du lurat mig att köpa fel  :smack:

Du får skriva receptet i ett inlägg när du exprimenterat klart.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2011.12.29 - 21:31:49 »

Nästan hela den här tråden handlar ju om det! Det där Aman Prana har ju bara 4 g kh. Vårt mjöl har över 20. Efter att ha googlat runt på engelska tror jag att vårt mjöl är det som vanligtvis kallas kokosmjöl. Aman Prana hittade jag under namnet kokosfiber på några Amerikanska sajter.

Hur som, de som provat båda säger att recepten inte kan översättas rakt av. Men jag tror det kan skilja mellan olika märken som verkar lika också. Mitt första försök var ju ett recept från Tropical Traditions och deras mjöl har ungefär samma näringsvärden som vårt. Ändå blev det ju en cementklump som jag fick späda ut. Och de pratar om att hälla smeten i pölar på plåten!

Jag tror man får prova sig fram tills smeten får normal konsistens helt enkelt!

Du kan få blandningen jag använde. Inget recept, jag skrev bara upp vad jag blandade i tills det blev lagom.

Kodstycke:
Mjölk                        116 g
Kokosmjöl, Coconut Secret     16 g
Kokosolja                      4 g
Ägg                           55 g

Det är 2 msk mjöl. Jo och så hade jag knappt 1/2 tsk bakpulver också, men jag vet inte om det gör varken till eller ifrån. Och en liten klick smält kokosfett.

Jag lät kokosmjölet svälla i mjölken först. Blev redigt tjockt! Så blandade jag i pofibern och lät svälla lite till. Sprinklade bakpulver över och i med ägget och vispade. Blev 8 tunna tekakor, 1.33 g kh och 30 kcal per styck.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #72 skrivet: 2011.12.29 - 21:36:16 »

Knasigt, jaha jag har inte fattat vad ni pratar om. Så nu har man 2 burkar som man inte vet vad man ska göra med då.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2011.12.29 - 21:41:14 »

Vad då? Du har ju redan bakat och det blev väl bra? Man får väl trixa med mängden så det blir lagom tjockt bara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #74 skrivet: 2011.12.29 - 22:16:12 »

tack för "receptet". Imorgon ska jag testa lite mer. Jag får säkert användning av mjölet.
Loggat

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544