Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 01:24:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Annika D i blåsväder  (läst 20573 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.08.25 - 06:58:05 »

Och Paulún försöker slå på trumma för sig själv så fort han öppnar munnen. "Det är viktigt att skilja på den gamla extrema formen av LCHF och den mer liberala där man tar mer hänsyn till fettkvalitet och äter uppåt 20 energiprocent kolhydrater" - jag antar att den nya formen av LCHF är hans nya LCHQ-diet då.  :whistle:

Jag kunde inte hålla mig från att slänga in en fråga om det, men jag formulerade mig väl inte så snällt, så den kom inte med. Jag tror också att de väljer ut frågor i förväg from dem som kommit in innan chatten startar, så det blir ingen riktig chat mellan läsare och experter, bara mellan experterna själva.

Själv funderar jag på att lansera en diet baserad på de gängse kostråden - men intelligent! Den ska ha det säljande namnet SAD-Q.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.08.25 - 07:10:33 »

jag ger upp. vad ska SAD-Q betyda då?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.08.25 - 07:55:33 »

SAD är den tokroliga förkortningen för American Standard Diet som SLV i stort grundar sig på. Q står så klart för smarthet!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.08.25 - 08:27:09 »

 :lulz: :lulz: :lulz: :lulz: :lulz:

tack för förklarningen. mycket sad SAD :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.08.25 - 08:55:26 »

Ja, visst är det kul? The sad diet... Det är konstigt att man aldrig ser nån raljera över denna tragikomiska förkortning. De akronymtokiga amerikanerna verkar aldrig uttala sina akronymer har jag kommit på. De uttalar säkert varje bokstav för sig här också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #20 skrivet: 2011.08.25 - 10:12:51 »

Den här tog väl priset:

Fredrik Paulún:
Ett extremt lågt kolhydratintag gör att muskler och lever slutar ta upp kolhydrater för att spara så mycket som möjligt till hjärnan. Det orsakar sänkt insulinkänslighet och ökar risken för diabetes typ 2.
tisdag 23 augusti, 2011 15:10 Fredrik Paulún
15:10

När han får frågan hur han vet det så svarar han att det kan man anta. Jag tror AD gjorde klokt att ligga lågt för det går inte att föra en seriös debatt med en person som grundar sina påståenden på antaganden.

Ninnan, det är ju bra för dig att du kan äta kolhydrater men vi är många som inte klarar av det utan att genast gå upp i vikt. För min del skulle jag inte ens kunna äta som AD utan måste vara mycket striktare.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.08.25 - 10:26:04 »

Men Tina, hur mycket mer kolhydrater pratar du om och fortsätter viktuppgången över tid? Menar du lite mer dagligen, som Annika ungefär, eller tillfälliga bläckor?

Man ska nog generalisera åt något håll. Men tror jag, obs tror!, att man skapar kolhydratkänslighet genom att ligga för lågt på kolhydraterna. Om man sen börjar äta lite mer så är man känsligare än man hade varit om man legat på en högre nivå hela tiden.

Vad som är sant vet man ju inte. Det är ju inte helt lätt att testa på oss själva heller. Man måste ju ha någon slags objektiv bedömning och det är svårt att åstadkomma. Innebär lite mer kolhydrater att man äter mer totalt sett t.ex. eller ligger man på exakt samma kaloriintag? Jag vet, helt subjektivt, att det för mig innebär större mättnat, tvärtemot vad som sägs, så jag har lättare att begränsa mitt glufsande och kan gå ner i vikt. För andra orsakar det sug och hunger. Men vad som vore intressant är som sagt att veta om det gör någon skillnad om kaloriintaget är konstant. Jag är ledsen, men jag tror inte det gör det.

Helt uppenbart reagerar vi olika, men vad som är mer direkta fysiologiska skillnader vad gäller vikten och vad som bara är en funktion av ökad eller minskad aptit, det är banne mig inte lätt att veta.

Att en del mår toppen, både fysiskt och psykiskt, av 0 kolhydrater och andra mår skit under en viss nivå, det är ju en annan sak.

Men inte fan får man diabetes av att utesluta kolhydraterna! Synd att Annika inte drog till med sina blodsockervärden, de är vad jag minns jättefina. Svårt att ha diabetes om man har lågt blodsocker va?  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #22 skrivet: 2011.08.25 - 11:55:16 »

Slå mej inte!  :smack:  men jag tycker Paulún är på rätt väg när det gäller kost på friska och hans Q är förträffligt. Det intelligenta draget skulle lchf tagit upp för länge sedan.
Tina, jag ääter lchf, men råkar ha tur att jag ligger konstant på en sk godkänd vikt.
Men jag har andra skavanker-sjuk- på ett annat sätt.
Det är som bekant svårt att rangordna sjukdomar, vilken som är värst  :shake_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.08.25 - 12:12:19 »

Vad som är synd är att få verkar vara intresserade av att försöka ta reda på sanning. Alla är upptagna med att hävda sina teser, vilka de än vara må, massor med fett eller massor med kolhydrater eller någon annan blanding.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #24 skrivet: 2011.08.25 - 19:51:02 »

Nja jag var rätt liberal till att börja med men då hände inget med vikten, bara när jag är jättestrikt, typ fakir går jag ner i vikt så jag anser inte att jag förvållat det på något sätt genom att minimera kolhydratintaget. Ninnan var inte orolig, jag har bara lite svårt för när man antar att det bara finns ett sätt, alla är vi olika. Min man t ex klagar också ofta på mig då han går ner i vikt trots att han äter mycket mer kolisar än jag gör. Men han har alltid varit en smalis och jag har alltid varit en tjockis och det tror jag spelar en stor roll. Och jag tycker inte om Paulun när han hela tiden ska klanka ner på lchf och Annika och framhäva sitt sätt som det enda rätta. Om han bara kunde bli lite mer ödmjuk, det skulle han tjäna på. Påstå att man blir deprimerad och argsint och jag vet inte vad, det är ju bara löjligt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.08.25 - 20:06:30 »

Men var det inte du som fick råd av någon guru och kom på att du inte kunde äta hur mycket som helst? Förlåt om jag blandar ihop. Det var rätt länge sen.

Jag tvivlar ju inte på att det funkar så för dig, jag undrar bara över varför det är så för vissa, eller kanske t.o.m. för många. Om det är kolhydraterna i sig eller om de gör att man äter mer. Det spelar kanske ingen praktisk roll, men jag är nyfiken på vad som egentligen händer i kroppen. Jag tror också att man skulle kunna åstadkomma bättre generella råd om man kunda svara på den frågan.

Vad jag menade med att göra sig kolhydratkänslig är att många går ju ut jättehårt i början. Sen efter ett tag trillar de dit på nåt kolhydratrikt och går upp och/eller mår dåligt varpå de blir ännu striktare, visa av skadan. Det är den effekten jag tror beror på att de äter så himla lite kh till vardags liksom. Procentuellt sätt blir ju ökningen av kolhydrater enorm för en nollare som äter en banan jämfört med för någon som normalt äter lite mera kh.

Klart att det inte bara finns ett sätt! Det är ju därför Ninnan och jag tjatar så om vårt kolhydratätande, för att nollarna kört över oss med sitt tugg på annat håll.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #26 skrivet: 2011.08.25 - 20:28:29 »

Jag läste SSS bok och insåg att jag åt för mycket. Nu äter jag inte mer men det blir lite mer kolisar och då är det tji med viktnedgången. Så har det varit sedan jul. Visst vore det bra om man kunde ge ett generellt råd som funkar för alla men så är det ju inte. Vi är alla olika.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.08.25 - 21:11:15 »

Det är ju det jag menar. Men ger ju samma råd till alla fast det inte funkar bra för alla.

Men varför äter du mer kolisar nu då? Kan du inte gå tillbaks till det gamla som funkade?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #28 skrivet: 2011.08.25 - 22:36:47 »

Gå in på J Gudiols sida hemul. Han har skrivit mycket bra de senaste dagarna.
Tycker han har så mycket kunskap och vinklar det inte till någon fördel för någon diet.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.08.26 - 06:32:39 »

Han skriver så förbannat jobbigt bara. Men OK, jag ska läsa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544