Ursäkta, men nu ska jag prata bajs.
Efter att jag åt antibiotika för 2 år sedan och blev av med den skumma bakterien som orsakade ständiga diarréer, så har magen ibland varit lite åt andra hållet. Inget katastrofalt, men innan allt det här började hade jag turbomage som skötte sig som en klocka. Nu kan det vara trögt. För det mesta ingen katastrof, men det är småjobbigt att gå och känna sig nödig men behöva vänta halva dan på att kunna göra sina behov om ni förstår hur jag menar. Jag är liksom van att gå på toa senast efter frukosten är intagen.
Nu har det varit väldigt mycket så här senaste månaderna. För ett par veckor sen blev jag sugen på ris. Sagt och gjort, kokade en kastrull och frys in i noga näringsberäknade portioner.
Gjorde nån gucka med chili och köttfärs och ris i en enda röra som jag liksom snöade in på, så jag åt det de flesta dagarna i en vecka så där. Och magen skötte sig perfekt!
Sen blev den trög igen. För att testa kokade jag efter ett tag en ny omgång ris. Samma sak händer. Äter jag ris så sköter sig magen. Nu hade jag inte ätit ris på ett par dagar och i morse blev det inget toabesök. Inte känt behov heller, men full i magen liksom. Åt ris till kvällsmat och 4 timmar senare blir det toabesök. Till saken hör att jag ALDRIG går på toa på kvällen, det är mycket ovanligt.
Nu undrar jag om ni vet nåt om det här. Kan det vara något i ris som sätter fart på magen? Jag kan inte komma på nåt. Innehåller ju väldigt lite fibrer, det är vitt polerat ris jag äter så klart, och portionerna blir ju också rätt små efter som ris innehåller så mycket KH. Sista omgången kokade jag 170 g ris som jag delade upp i 6 portioner (22 g kh i varje) om det är till nån ledning. Det blir klart mindre fibrer än jag skulle ha fått i mig från potäten jag hade ätit annars och då det är ju lite fibrer i potatis också.