Men det är sant! Jag gör så. Apparaten skaffade jag iofs för min hembryggningsverksamhet, men jag använder den även för köpevin. Sen har jag några små plastflaskor som bara är 150 ml som jag också använder. Har haft vin i månader i såna utan att det blivit dåligt. Då kan man öppna vilken flaska man vill även om man är själv och bara vill ha ett glas.
En enkel apparat kostar kanske 75 spänn och kapsyler 10 öre styck. Ingen större investering. När jag bryggde vin i vintras (efter många års uppehåll) bestämde jag mig för att ha det på ölflaskor från början. Processen är både enklare och billigare än att hålla på med kork också. Men då fick jag köpa en ny och bättre apparat, för de flesta flaskor jag sparat var inte av standardtyp och den enkla klarar bara de gammaldag, typ Pripps, de som har en tjock rundad fläns runt mynningen.
Dessutom är det jättebra för alla möjliga slattar. Säg att du vill ha lite mjölk med på picknick och inte har några små PET-flaskor eller inte vill använda PET. På med en kapsyl så är det fixat!