Nja, nog brukar jag blanda, men inte förrän i maten liksom och stevia går inte att mäta, det är så starkt och lätt. Jag kanske sa att jag tog en tsk socker och stevia tills det smakade gott?
Har du provat stevia? Jag tycker det är toppen, men en del känner en läskig bismak som normala människor inte uppfattar.
Det är väldigt dyrt, så köp en liten förpackning först och testa med. Det är inte dyrt i längden dock eftersom det är så otroligt drygt.
Det ÄR en annorlunda smak än socker. Jag har vant mig nu, så många gånger föredrar jag steviasmaken framför sockersmaken, men den passar inte så bra till allt. Det är då jag tar till stevia + sockertricket. Stevian förstärker smaken av det riktiga sockret, så det funkar med sirap, honung eller vad man nu vill ha smak av. Gör så med kålpudding, rör ut någon tsk sirap och stevia i vatten och sprinklar över. Det är till en stor långpanna, 8 portioner tror jag det brukar bli. Det räcker för att man ska känna den där typiska smaken som är så god. Toppenbra om man inte är sockerjunkie och vräker i sig hela sockerpåsen bara för att man får i sig lite. Då ska man nog avstå.
Saker som stevia är godare än socker till är choklad i alla former och syrliga drycker, typ lemonad på citron eller lime och vatten.
Inlagd sill är bara vidrigt med stevia. Går inte alls, inte ens med sockertricket.
Inlagda rödbetetor däremot blir toppengott med bara stevia. Har inte lyckats lista ut vad skillnaden är eftersom lagen ju är princip samma.