Då är ju problemet snarare det att LCHF låtsas som att man kan äta hur mycket som helst bara man undviker kolhydrater. Sen är det så att alla är olika, vad som fungerar för mig behöver inte fungera för dig och det hörs inte heller i en LCHF-predikan.
Men jag måste faktiskt säga att jag tycker inte att de där foldrarna är så dumma egentligen, där är maten uppdelad i 'Ät och njut', 'Ät med måtta' och 'Avstå från eller ät minsta möjliga av'. Det står ju inte att man absolut inte får äta av vissa saker, inte ens margarin, då kan man lätt räkna ut att inget är förbjudet men att vissa saker kan vara ett större hinder. Inte ens gränsen på 5 g kolhydrater per 100 g vara är satt i sten i foldern, bara en riktlinje att börja med för att sedan justera upp eller ner beroende på behov. Det är snarare på forumen som problemen med strikta regler uppstår.
Att alla är olika är vi levande bevis på här på forumet men här kan vi få råd och stöd istället för 'gör absolut inte så!' eller 'du måste göra så' som det är på andra ställen.
Men nu var det inte det det handlade om egentligen, utan att man utgår från att folk är dumma, att man inte är så noga med hur väl underbyggda ens egna idéer är och att man skrämmer bort folk.
Men alltså, jag tycker inte att folk är dumma bara för att jag inser varför råden är förenklade. Förenklingen är inte ett sätt att dumförklara utan ett sätt att minska på mängden information, sen får man använda eget huvud lite för att anpassa informationen. Om mängden information blir för stor så skrämmer man bort ännu mer folk redan där, innan de ens kunnat ta del av grundtänket. Det är en svår balansgång det där och tyvärr är fanatikerna högljudda och ger en skev bild av grunden.
Att ens egna idéer är dåligt underbyggda och att man skrämmer bort folk tycker jag också är fel, lika fel som du tycker att det är.
Jag gillar inte heller sättet fanatikerna har att surfa runt och hacka på dem som inte tycker likadant, där kan vi snacka om dumförklarande.