Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:48:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frukost  (läst 16886 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« skrivet: 2011.04.27 - 11:27:30 »

Vad äter era barn till frukost?

Min familj skriker efter K-specilaflingorna som jag numera vägrar köpa. Det finns inget bröd hemma!!
Världens hemskaste mamma är jag just och försöker förtvivlat hitta mat som ungarna kan tänkas prova istället.

Själv har jag ätit LCHF utan undantag sedan 27/12-10 nu senast. Har hela tiden försökt få dem att prova det jag äter och visst lite äggröra kan slinka ner ibland eller kanske någon "pannkaka utan mjöl med vispad grädde" men när det hela tiden finns det gamla vanliga hemma så är det de dom vill ha. Därför har jag (men inte maken) nu slutat köpa hem det. Barnen är tre stycken killar 15, 11 och 8. Till saken  hör att 8 åringen är kraftigt överviktig, 11 åring väger för lite, han har ADHD och äter medicin som gör att han äter ännu mindre än innan. 15 åringen har alltid sportat 4-5 ggr/v tills i julas , men vill nu mest sitta framför datorn. Mannen är nästan mest besvärlig. Han behöver minska rejält men bara gnäller. Jag är nu trött på hela situationen. Mannen för väl äta vad han vill.
Framför allt 8-åringen är det jag kämpar för nu. Jag vet att han lider av sin övervikt. Han är aktiv i både fotboll, judo, hockey. Men att röra sig blir jobbigare och jobbigare. Han blir stilla stående och nu det sista vill han alltid vara målvakt... I skolan äter han han gärna tre portioner! Så jag tänker om jag kan få i honom en riktigt fet och mättande frukost så han inte är vrålhungrig vid lunch? Han slänger dessutom i sig maten. Han dricker bara vatten till maten och äter inget bröd(säger han). Tar tacksamt emot förslag! ~ Helene
Loggat


moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.04.27 - 11:48:27 »

Min son, snart 11 år, har en ADHD-problematik och älskar att få stekt fläsk med lite äppelmos till frukost....
Annars stekta ägg, ibland gårdagens middagsrester om det var något som båda ungarna tyckte om osv....
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2011.04.27 - 13:18:08 »

Kan du inte skicka med 8-åringen ett mellanmål till skolan? Det kanske kan behövas om han är så hungrig av sig, och ibland är det ganska så långt mellan frukost och lunch.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #3 skrivet: 2011.04.27 - 13:18:36 »

Tack för dina förslag :)

Jag hittade i en annan tråd förslag på smoothies. Det kanske jag också kan pröva.

Hoppas bara nu inte mannen kommer hem med flingor och bröd i dag! Då blir jag arg  :angrywife:
Loggat


Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #4 skrivet: 2011.04.27 - 13:20:05 »

Mellanmål kan vi också prova...vad?
Ostbitar, råa morötter är det ok?
Loggat


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.04.27 - 13:23:45 »

Välkommen hit, förresten, Helene!

Skicka med ungen en banan, vet jag.  :lol: Det är gott och nyttigt! Morötter är väl inte heller fel, men bananer mättar bättre.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #6 skrivet: 2011.04.27 - 13:27:00 »

Tack för välkomnandet   :lol:

Banan! Är det inte väl mycket socker???
Loggat


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2011.04.27 - 13:31:30 »

Kan hända. Men å andra sidan innehåller det också en hel del fett, en massa mineraler, samt en hel del vatten. Dessutom tror jag att ditt barn kanske behöver den där lilla sockerkicken för att hålla ångan uppe på förmiddagen. Är han dessutom nöjd till lunchen, äter han mindre då. Dessutom är det, som sagt, mättande.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #8 skrivet: 2011.04.27 - 13:56:40 »

Tack :)

Jag får väl prova mig fram.
Skriver upp det på inköpslistan då.

Tror det är bäst jag handlar idag.
Loggat


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.04.27 - 14:08:16 »

Välkommen Helene!  :wave:

Hoppas du får in barnen på den rätta vägen. Banan kanske inte är så dumt. Det är väl bättre att de äter banan än flingor, bröd och socker. Du kan ju ta det lite gradvis så är det kanske lättare för barnen och så ser du ju hur de funkar på lite olika nivåer också. Frukten kan ni ju plocka bort sen om det verkar behövas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #10 skrivet: 2011.04.27 - 14:16:31 »

Tack hemul  :lol:

Jag får väl ta det i etapper  :whink:

Vilka roliga figurer det fanns här  :clapping:

Nu har jag fått in en lite ticker längst ner också! Så stolt över att jag lyckades med det!

Märks att jag är ny va?
Loggat


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.04.27 - 14:24:49 »

Citat
Märks att jag är ny va?

Inte så mycket, faktiskt.  :lol: Grattis till viktnedgången.  :flowers:

Ursäkta att jag skrev ditt namn med €-tecken. Det var inte meningen att antyda att du är girig eller nåt. Jag lider av fat finger syndrome. :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Helene
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #12 skrivet: 2011.04.27 - 22:29:29 »

Nu har jag gjort pannkakor med kanel och småäpplebitar!
Tanken är att barnen ska värma dessa till frukost och äta med en klick grädde :)
Det var halvapriset på grädden pga kortdatum så jag köpte 4 st 5dl ekologiskgrädde , mums :lick:
Den tar ämdå slut i ett nafs hos mig...
Får se om den frukosten faller 8 åringen i smaken.
Har även köpt en påse ekobananer. De var ännu ganska gröna så vi får se om de går att skickas med i morgon.
Annars får det gå med morötter :plant_smack:
Loggat


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2011.04.27 - 22:39:04 »

Det tar tid med barnen.

Vi har ätit så här snart 5 år , då när vi började var våra söner 8, 11 och 13 år.
men hos oss var även pappa med på noterna, det underlättar i kubik.

Får du maken att läsa " matrevolutionen " jag tycker den är den smidigaste läsningen om ämnet hittills?
Muta honom om det inte fungerar annars  :flirting:

Min barn fick havregrynsgröt varje morgon innan lchf-tid, skulle det fungerar som en övergång, koka den i fet mjölk
och klicka med smör.
Pannkakor är givet hitt här, det är även tillåtet med lite socker på dom, men vispgrädde och jordgubbar finns med.

Har du hittat viras semlor och knäckemackan?

Viras semor har jag modifierat vidare till frallor med påfiber och lite salt
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1652.0.html

De gör sitt jobb väldigt bra och nästan alla pålägg är ju tillåtna.

Har du själv druckit äggmjölk?
jag aktade mig för det länge, men när jag provade tyckte jag om det.
Om man blandar det med kakao och kanske en gnutta socker vid behov är det också väldigt mättade.
3ägg i äggmjölk-kakao och ett par frallor med pålägg  = ett mätt unge

Mina äter gärna pannkakor, ungspannkakar från dagen innan, kokta och stekta ägg och älskar bacon,
middagens rester, och jag visst
jag glömde meze-yogurt, den kan även toppas med lite grädde om man vill ha den fetare,
blanda i bär och tillåta lite socker.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.04.27 - 23:03:14 »

Ett banantips, kanske inte så mycket till barnen, men till dig själv. Om du inte vet det redan så går det jättebra att frysa bananskivor. De blir lite mosiga, men det gör inget om man ska blanda dem i nåt annat. Man behöver inte många skivor för att få god smak på en shake eller en bakelse.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544