Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:50:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hård i magen och blöder från tarmen.  (läst 36413 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.12.31 - 00:04:11 »

Lillfian min har det besvärligt nu. Och jag känner mig handfallen. Trots att jag så väl känner igen mig själv i henne. Hon är pinnsmal, har ett sjuhelsikes humör och en vilja av stål. Petig i maten och det mesta är äckligt. Utom pasta, ris, vitt bröd, pannkaka och godis. En sockerohollic med andra ord. Sås går fetbort. Röror går fetbort. Köttfärssås går ner ungefär en matsked, och den får inte snudda spagettin för då blir det ramaskri. Man äter aldrig pasta eller potatis tillsammans med grytan /såsen eller vad det nu är till. Utan de ska ligga lååångt ifrån varandra på tallriken, så ingen sås kan råka besudla det enda som är ätbart. Dvs pastan eller riset. Fett på kött ger total avsmak. Grytor är otäckt för då ligger gudvetvad inblandat i sås och kött. Hua, man kan bli förgiftad!

Nu har lillfröken två ganska allvarliga problem. Det ena upplever hon nog själv som ett problem, och det andra är det omgivningen som lider mesta av. I alla fall medvetet. I själva verket lider nog även hon, fast hon inte förstår det.

Hon börjar ha svårt med toalettbestyren. Hon får klämma nummer 2 så pass att hon har börjat blöda. Och det gör ONT långt efter. Jag misstänker sprickor innanför analen, så vi försöker smörja. Jag var likadan.


Humöret! Igår var hon på pappas jobb. Där fick hon Cola till lunchen och drickchoklad ur automaten på eftermiddagen. Idag var hon ett monster som man inte fick titta på eller råka komma i närheten av. Tyvärr allt för vanligt när baksmällan slår till. Jag var säkert likadan.

Den gemensamma nämnaren och orsaken till hennes problem är givetvis maten, och kolhydraterna. Jag är ju inte dummare än att jag begriper det. Det svåra är att lyckas erbjuda något annat som hon accepterar. För bråka om maten vill vi inte. Hon äter så lite, att det hon äter behöver få inmundigas i frid och ro. Jag har länge försökt lirka henne att prova något annat än riset osv. Men det är så oerhört svårt när hon är så otroligt kinkig med maten. Bröderna är helt annat virke i. De vräker i sig det mesta vi ställer fram.

Så vad föreslår ni? Hur kan jag ge henne mer fett, på ett sätt som hon accepterar? Och hur skalar jag bort kolisarna? Hon är nyss fylld 9 år.

Stackaren, för det är ju inte ens hennes fel. Jag var ju fettskrämd och kolhydratdriven själv fram till för knappt ett år sen. Och hade också tarmar som levde sitt eget liv. Hon har ju bara fortsatt med det jag en gång har lärt henne.

Det känns som att vi måste anta en gemensam strategi här hemma. Så att hon slipper ifrån detta elände. Stackars liten......  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2010.12.31 - 00:23:10 »

Hej.
Det allra första är att prata med henne, lyssna på vad hon själv tänker och tycker kring mat, bajsande (jag har småbarn, då säger man ordet  :flirting: ) och humör. Och inte bara en gång utan återkommande.

Det andra att låta henne vara delaktig i matlagningen. Se till att hon får göra nytta. Gärna att hela familjen gör matlista för veckan, där alla får komma till tals. Gärna att hon blir ansvarig för en egen del.

Rent socker, framför allt i flytande form ska nog hållas nere kraftigt.

Och här hemma gäller smaka på allt varje gång. För smaken ändras. Vad man gillade igår kanske inte är gott idag och tvärt om.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2010.12.31 - 18:30:13 »

Som jag ser det, finns det kolhydrater och kolhydrater. Jag tycker inte att det ska dras ner på pasta, potatis och ris om
ungen äter det. Potatismos? Gillar hon det? För det går ju att göra med både smör och grädde.
Likaså går det att ha i smör och kryddor i ris, och så självklart smör i spaghettin.
Enda sättet som man kan skala bort kolisar för barn, är väl att dra ner på godis och dricka. Jag är inte strikt med detta själv, men märker också av när det har varit lite socker i kosten för min unge. Då blir det betydligt lugnare här hemma.
Äter hon pizza, förresten? För det är ganska så bra mat om man inte är extremt kolhydratkänslig, då det innehåller i princip allt kroppen behöver. Fett, kolhydrater, lite grönsaker och naturligtvis proteiner.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.01.01 - 09:44:59 »

Aaargh! Jag skrev ett jätte långt inlägg, men så startade datorn om sig när jag lämnade två sekunder för att dricka vatten! Nån jäkla automatupptatering som skulle göras.  :sosad:

Jag återkommer när jag repat ny energi igen.... tack så länge för era råd och förslag LO och Corny.  :smooch:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2011.01.10 - 20:54:04 »

Lillstumpan har det fortfarande kämpigt.  :shake_head:

Idag var vi till doktorn. Hon har en rejäl spricka precis innanför analöppningen. Stackars vad jag lider med henne.   :sad:

Gammaldags huskur skjärtbad i kombination med Xcyloprokt som som stolpiller plus salva för sårläkningen. Och Laktulos för att mjuka upp avföringen blir den akuta lösningen. Samtidigt som vi fortsätter jobba långsiktigt med kosten. Hon är grymt motiverad själv. Till frukost äter hon Turkisk Yoghurt uppblandad med grädde och en liten macka med korv eller skinka på. Ost äter hon i bitar. Redan där en jätte uppryckning på fettintaget. Sen ska vi jobba mera på att hon får i sig mer protein i förhållande till kolhydraterna under dagen också. Men vi får ta det lite succesivt och prova oss fram i samråd med henne. Hon är i alla fall beredd att prova, för att må bättre. Allt ont är kanske inte av ondo... även om jag verkligen inte önskade det här för liten.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.01.10 - 21:52:03 »

Duktig flicka!  :clapping: Hur gammal är det hon är?

Det här är lite av oprövad huskur, men garanterat ofarligt. Jag har märkt att lite kokosolja påskyndar läkningen av småsår. Kunde ju vara värt att testa att peta in lite efter bajsning kanske? Jag menar som regelbundet underhåll liksom och kanske förebyggande. :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2011.01.11 - 09:07:30 »

Hon är nyss fylld 9 år lilla älsklingen, med en vilja som ingen rår på. Så det gäller verkligen att hon får fakta och förstår innan hon blir motiverad att göra förändringar.

Kokosolja är bra till mycket. Jag ska försöka hitta på något sätt att få det i henne också, så den får läka henne från insidan. Men det var ett bra tips att hon kan stryka lite efter bajsande. Som komplement till salvorna som hon tar bara på kvällen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.01.11 - 09:36:19 »

Jag får lätt sprickor på handerna, runt knogar och så, på vintern. Kokosolja hjälper. Nu är det väl delvis för att den gör huden mjukare, men redan befintliga sprickor läker fortare ocskå. Kan väl inte vara så stor skillnad beroende på var sprickorna sitter. Det går in rätt fort också, så jag tror inte det skulle kännas obehagligt och kladdigt lång stund i stjärten.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.01.11 - 10:31:58 »

Sorla: Vad jobbigt hon har det, lilla tjejen.. Jag är glad att hon verkar förstå och att hon hjälper till att hjälpa sig själv.. Skickar en styrkekram till dig, från en mamma till en annan..
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.01.11 - 12:24:51 »

Stackars liten, jag hade liknande problem när jag var liten fast jag åt det mesta. Men hade man då sluppit det fettskrämda så kanske man sluppit besvären. Nu verkar ni vara på rätt väg och jag hoppas verkligen för er skull att det fortsätter så. Styrkekram!
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2011.01.11 - 17:44:54 »

Idag kom hon hem, glädjestrålande. Det hade inte blött och gjorde bara pyttelite ont när hon bajsat. Laktulosen gör nytta i lilla magen, så hon slipper krysta.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.01.12 - 02:34:01 »

Vad skönt. Vad är laktulos? Nåt milt laxerande?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2011.01.12 - 11:09:13 »

Vad jag förstår av flaskan består det av laktos, och lite smakämnen. Äckligt, är fias omdömme. Men det är inga fibrer i det, vilket jag tror är bra med tanke på att man inte vill att fibrer ska fastna i såret.  :eek: Det står att det är tarmreglerande. Om det betyder milt laxermedel, vet jag inte.... :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.01.12 - 13:32:42 »

Så laktos gör att magen sköter sig? Alltid lär man sig nåt nytt. Men varför kan man inte bara dricka mjölk dårå?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2011.01.12 - 13:59:07 »

Det har jag också funderat över.... :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544