Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 00:16:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 413 414 [415] 416 417 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2078405 gånger)
0 Medlemmar och 37 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #6210 skrivet: 2016.02.09 - 18:06:22 »

Ja, man kan bara nudda om underarmen hänger ner. Men det fattas alltså 1 dm på vänster sida. Det var det enda jag kom på som var lätt att beskriva.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6211 skrivet: 2016.02.09 - 18:19:24 »

Hittar inte var jag skrev om fritösen. Måste ha stavat alldeles galet för sökmotorn har inte svikit mig förut. Nu har den kommit ivf, så den där restnoteringen var inte mycket att bråka om. Den ser faktiskt jättefin ut! Lite liten korg, men hellre fritta två gånger än slösa 3 liter olja varje gång som de flesta kräver. Tyckte det var konstigt att behållaren skulle vara emaljerad. Tänkte på sån email som är i badkar och spisar. Men den ser ut precis som långpannorna till ugnen. Det är säkert jättesafe och bra!  :lol:

Tänk att jag efter nästan tio års gnällande här äntligen har en fritös! Till facilt pris också. Nu får ni tipsa om allt roligt man kan fritera! Pommes och fläsksvålar är ju givet! Fick till några fina svålar när jag testade i kastrull för 100 år sedan och de var supersmarriga, men jag var ju för feg för att ha tillräckligt hög värme så de flesta blev ganska, hmm, kompakta. Olika rotfrukter ska testas också. Rödbetor tror jag på!
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6212 skrivet: 2016.02.10 - 05:50:34 »

champignoner var goda att fritera men.. jag vet bara med en smet omkring dom. Det kan vara litet svårt att hitta rätt smet. Å andra sidan är tempura med rismjöl tror jag och det äter du ju?

Kommer att bli spännande att läsa om vad du slänger i fritösen :)

scottisch eggs! kokt ägg med ett skal av köttfärs!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6213 skrivet: 2016.02.10 - 07:43:38 »

Rismjöl, jo, men inte i de mängder som det blir i sån smet. Får bli nån ostvariant. Men först ska jag lära mig hantera den bara, göra rotsakschips och pommes. Får vänta ett tag för jag har just förvandlat köket till snickeriverkstad.

Svamp var ett bra förslag! Den kanske helst bör vara färsk förstås. Man måste nog förtorka torkad och uppblött svamp lite, annars exploderar den väl i oljan!

Banan borde väl gå även utan smet?
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6214 skrivet: 2016.02.10 - 16:33:41 »

vet inte, bara att testa.

Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #6215 skrivet: 2016.02.10 - 21:42:27 »

Spännande! Kan inte alls detta med frityr. Men vad snickrar du?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6216 skrivet: 2016.02.10 - 23:22:11 »

Lagar. Mina kökslådor ger upp den ena efter den andra. Eller det var väl en som gav upp nu. De andra gav upp för länge sedan och jag orkade väl inte göra så mycket åt det.
Loggat

Sorla

« Svara #6217 skrivet: 2016.02.11 - 18:44:31 »

Aha, men då har du åtminstone ett så pass kvalitativt kök att det går att laga. Det är ju mer än man kan säga om många moderna kök.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6218 skrivet: 2016.02.13 - 14:48:11 »

Bara på lådorna. Själv skåpen är skit. 60-tal skulle jag gissa. Skåpen är fastbyggda på väggen, men gjorda av någon slags skivor som består av två lager masonit med wellpapp emellan. Man kan inte spika eller dra i en skruv. Allt måste fästas med mutter på baksidan. Himla synd. En del har kvar originalinredningen. Spegeldörrar, gåinskafferi, inbyggd skänk...  :worried:
Men vi har stambyte på gång, så kanske får jag nytt från IKEA alldeles gratis.  :tongue: Hoppas inte egentligen, för jag föredrar den billigare lösningen när de inte behöver bryta sönder väggarna. Kommer ju på hyran allting. Får jag ha skåpen kvar ska jag försöka få hjälp med att fixa luckorna framför diskbänken, de har slagit sig och jag vet inte hur man gör med det. Sen får det bli slipa och måla. Jag klarar det nog nu utom inne i skåpen. De går ända upp i tak och jag har högt i tak, kan inte stå på så hög stege. Men luckorna kan man ju ta ner och det är ju de som syns. Men ingen idé att lägga energi på det innan jag vet hur det blir.

Lyckades även laga en plasthylla till kylskåpsdörren. Den spruckit i tre delar för flera år sedan när kylen var nästan ny. En ny kostade typ 5-600, så det blev ingen. Hittade alla delarna när jag städade ett skåp. Det gick med superlim! Satt extra bandage med silvertejp på mitten där alla tre delarna går ihop. Verkrar riktigt hållbart. Tror det kommer att funka om jag låter bli att fylla den med stora glasflaskor som jag gjorde från början.  :biggrin1:

Ihop med att jag nu har en fungerande fläkt så överskåpet inte blir nedfettat inuti utan kan användas för förvaring fick jag en jäkla massa mer förvaringsytrymme helt plötsligt!  :clapping: Fast allt är ju nästan fullt igen redan, men med lite bättre ordning och överblick.  :whink:
Loggat

Sorla

« Svara #6219 skrivet: 2016.02.17 - 15:21:44 »

Ja, det är helt sjukt hur dyra plastbackar och hyllor är till kyl och frys! Fläkt är så klart bra att ha en fungerande. Men jag tror i nte att det hjälper att ha mycket förvaring. Man fyller upp det ändå tillslut.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6220 skrivet: 2016.02.17 - 19:31:04 »

Men just nu är det fint!  :biggrin1:

I morrn ska jag på den förhoppningsvis sista röntgenkollen. Hur nu det ska gå till. Insåg just att det är i svinottan. Fy fan. Jag är förkyld och jävlig och känner inte alls för att ställa klockan. Får väl skylla mig själv som inte kollat tidigare, då kunde jag ju ha bytt till en bättre tid. :bang_head:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6221 skrivet: 2016.02.18 - 13:27:54 »

Jahapp, nu är benet läkt ivf. Brottet syntes inte ens på röntenplåten. Konstigt, jag trodde det blev tjockare där. Ska ändå undvika riktigt tung belastning i 3 månader till. Eller han sa att ja får känna själv om det gör ont, men det är ju inte så lätt eftersom musklerna gör ont. Han menade att ivf att det i princip ska hålla, men det finns en liten risk, så då är det väl lika bra att låta bli armhävningar och sånt så länge, kan ju inte göra det ändå för axeln så... Axeln trodde han var en variant av frozen shoulder och man räknar med en rehabiliteringstid på 2 år!!! :eek:

Hade tänkt skippa sjukgymnasten eftersom det varit värdelöst förut, men jag gjorde inte det och det var bra. Var en äldre dam den här gången och jag fick faktiskt ut väldigt mycket av det. Axeln var inte hennes gebit, men hon förklarade mycket och så tyckte hon att jag skulle fortsätta med böjövningarna så länge jag gjorde framsteg. Det var bra, för andra sjukgymnasten tycker jag ska sluta med dem och göra typ bicepscurls istället. Det tycker inte jag, för jag tror aldrig det kan ge samma som att tvinga armen att böja sig lite till plus att jag antagligen får ont i axeln av det. Förstår inte varför man ska avbryta något som man vet fungerar. Så så blir det, det får han finna sig i.

Ivf verkade de  tycka att det gått bra med träningen av armbågen, tror de hade förväntat sig sämre. Kunde inte låta bli att berätta för läkaren att jag gjort ett överslag och att jag suttit och slitit i armen amer ungefär 110 timmar sen senast vi sågs, 4 januari. Då tror jag han blev imponerad på riktigt. Det är sant, 2½ timme per dag tar det ungefär fast jag gör det ju inte i ett sträck.
Loggat

berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #6222 skrivet: 2016.02.19 - 20:57:06 »

:thumbsup: Härligt att det går åt rätt håll.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6223 skrivet: 2016.02.19 - 21:48:37 »

Jo, böjningen har jag hopp om nu. Var till sjukgymnasten idag och eftersom armen är officiellt läkt nu tordes han stretcha armbåbgen som han kallade det. Han liksom drog ut armen så att ligament och sånt töjde sig (antar jag). Låter läskigt men gjorde inte alls ont. Det var väldigt effektivt. Jag hade kommit 5 ° till sen sist på eget bevåg. Det är normalt, har varit ungefär så hela tiden. Efter att han tänjt kunde han böja armen ytterligare 5 grader! Märker att jag kommer längre när jag gör det själv också och när jag bara böjer normal. Jättehäftigt!

Men det med axeln, aller axlarna faktiskt, är inte bra. Det är inte frozen shoulder, men som jag förstod det riskerar man att det blir om man inte får ordning på det tämligen snabbt. Eftersom det blir värre av allt vi försökt hittills känns det lite läskigt.
Loggat

berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #6224 skrivet: 2016.02.20 - 08:54:28 »

Usch då, det där med axeln låter inte bra. Hoppas att de kommer på nån övning som fungerar. Undrar om en Naprapat är bättre? Men det kan ju vara svårt att veta att det är en som är tillräckligt duktig så att det inte blir sämre. Sen är det ju svindyrt också.  :sad:
Loggat
Sidor: 1 ... 413 414 [415] 416 417 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544