Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 09:04:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kefirsvamp  (läst 78832 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #30 skrivet: 2011.06.28 - 11:22:54 »

Har ni kvar några korn? Nyfiken...

...Någon som testat vattenkefirgrynen?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #31 skrivet: 2011.06.28 - 12:19:44 »

Hittade detta på en sida "EGNA KEFIRGRYN
Jag talade för ett par veckor sedan med en mejerist och han sa att jag skulle köpa kefirfil i affären och ha den 3-4 veckor efter bäst föredatum i kylen, sen silar man och då har det bildats kefirgryn som man kan odla på. Jag har en på laddning i kylen men har inte hunnit testa om det fungerar, om det gör det ska jag lägga dem i getmjöl som ska vara extra gynnsamt.
" Vad tror ni? Enklare och "säkrare" att köpa färdiga gryn lr?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #32 skrivet: 2011.06.29 - 01:10:45 »

Enklare, ja. Säkrare, nej. Hade en gammal gräddfil stående i kylen, och det som hade hänt med den, var att den hade delat sig. Alltså skulle man kunnat spara det som var kvar, och låtit vätskan rinna av. Det luktade inte dåligt eller nåt, så jag hade nog kunnat använda det till samma sak som du tänker på, Ekub. Men då visste jag inte om det, så jag slängde det som jag hade kvar. Tyvärr, tycker jag nu! :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2011.06.29 - 07:11:32 »

Låter lite vanskligt, ja. Men kanske är kefir speciellt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #34 skrivet: 2011.06.29 - 10:06:47 »

Men fungerar det med kefir borde det ju fungera med gräddfil, lr görs den på annat sätt kanske? Jag tänker mig att det kanske växer till dåliga bakterier i kefiren medan den står och grynar till sig som sedan följer med grynen som gör en sjuk. Läste ngnstans att man kunde "omvända" kefirgryn till vattenkefirgryn men att det var svårt. Frågan är om "omvända" kefirgryn är detsamma som vattenkefirgryn eller om de bara fungerar som dem?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #35 skrivet: 2011.08.25 - 20:19:22 »

Jag har kefissvamp om du fortfarande är intresserad. PMa mig din adress så skickar jag över lite.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #36 skrivet: 2011.09.15 - 20:27:02 »

Har gjort en liten sats. Men nu har jag en massa frågetecken jag tänkte att ngn kanske kunde hjälpa mig att räta ut.
Hittade ingen plastsil så silade genom ett durkslag, inte optimalt men fick duga. Bildar kefirgrynen små nya bebisgryn? Tänkte att dessa isf är så små att de följer med sörjan genom hålen i durkslaget. Ifall de skulle ha gjort det, är de "farliga"/"olämpliga" att äta? Sedan till den verkligen stora frågan. Ska det se ut så här? Eller har jag gjort ngt fel? För ser inte aptitligt ut. Hittar inte hur jag lägger till bilden här så får bifoga den ist...  :redface:


* CIMG0411_copy.jpg (81.17 KB, 900x675 - visat 1251 gånger.)
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2011.09.15 - 21:24:51 »

Hittar inte hur jag lägger till bilden här så får bifoga den ist...  :redface:

För att du ska kunna ha bilden inne i inlägget måste den redan finnas på en server så du kan länka till den. Men du gör det med knappen som ser ut som en tavla, den fjärde i andra raden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #38 skrivet: 2011.09.15 - 21:54:03 »

Orkade inte lägga till den i dropbox när jag kunde bifoga den ist  :lol1:

Men vad tror ni om sörjan? Det ser ut som gammal mjölk lr fil bara och luktar lite syrligt. Sedan har det som skiktat sig lite så det är en ljus vätska i sörjan  :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2011.09.15 - 22:08:52 »

Vet ingenting. Har aldrig gjort.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #40 skrivet: 2011.09.16 - 11:04:06 »

Om den luktar ok så är det ingen fara men man vil ha lite tjockare mer fillikt. Sådär kan det bli om det stått för länge eller för varmt. Den här tiden på året när man har varmt inne bör det inte få stå mer än 1 1/2 dygn. Jag blandar mjölken med grädde och silar i sil, annars får man med sig gryn och det är inte så trevligt tycker jag. Kaffefilter eller silduk funkar också.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #41 skrivet: 2011.09.16 - 15:42:53 »

Hivar nog den jag har i kylen då, den ljusa vätskan har lagt sig som ett skikt överst i flaskan  :bang_head: . Men den stod ändå bara drygt ett dygn i skåpet. 8-36 timmar stod det, på beskrivningen som följde med, att den kunde stå. Den andra satsen har nog snart stått i ett dygn. Kaffefilter har jag ju, får köra på det tills jag införskaffat en plastsil. Tror jag går och sätter en ny på en gång, hoppas denna omgång klarat sig bättre.  :look_down:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #42 skrivet: 2011.09.16 - 16:29:07 »

Nä blev inte bättre denna gången  :shock: Ser likadant ut, fast den stått i kanske 5-6 timmar mindre denna gången  :blink: Första gången satte jag satsen på eftermiddagen och tog hand om den dagen efter på kvällen. Denna gången tog jag hand om satsen från kvällen dagen efter på eftermiddagen. Gick inte att filtrera genom kaffefilter heller, bara den ljusa vätskan som går genom kaffefiltret :glare: Känns som om jag lika gärna kunde hälla ut mjölken direkt i vasken  :angry: På min anvisning jag fick med grynen stod det att man inte fick skölja dem i vatten mellan gångerna för att de stressade upp kulturen, medan andra säger att man ska skölja av dem i rent källvatten. Kan det bidra till det dåliga resultatet att det finns kvar av den gamla misslyckade satsen på kornen? Skam den som ger sig. Får se om jag orkar ta hand om det på morgonen innan jobb imorn, ska upp okristligt tidigt så är tveksamt  :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #43 skrivet: 2011.09.16 - 16:50:39 »

Men vänta nu, hur gör du exakt? Jag blandar mina korn med ca 4 ggr så mycket mjölk och grädde. Det får stå med silduk över sig i en burk i ett mörkt skåp i rumstemperatur i max 2 dagar. Detta silas och så häller jag tillbaka kornen utan att skölja dom i burken och häller på ny mjölk. Det blir tjock härlig kefir som jag har i kylen. Delar den sig rör jag om den innan jag äter.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #44 skrivet: 2011.09.16 - 17:12:13 »

Jag la kornen i en glasburk, hällde på ca 3½dl mjölk (det rekommenderades 2,5-5 dl till den mängden korn jag fick). Täckte burköppningen med en dubbelvikt kökshanduk som jag knöt fast med ett steksnöre  :smile: Sen ställde jag den i ett köksskåp. Har kollat lite andra bilder och det verkar som den ljusa vätskan ska vara där, men det andra tjocka vita ser ju ut som det skurit sig  :sad: Nu när jag silade genom ett kaffefilter så antar jag det var vasslan som rann igenom. Jag fiskade upp kornen med en plastsked och satte igång en ny kultur. Eftersom det inte fanns några kornen redan var omhändertagna och jag bara ville vara säker på att inte få med några korn i det jag hällde upp tog jag en tratt och en metallsil och klickade i gröten som blev kvar efter att vasslen runnit av. Såg lite aptitligare ut efter att den silats, ser inte ut som den skurit sig längre. Kan tom tänka mig att smaka på det efter att det stått kallt ett tag. Hällde upp den i en flaska med patentkork men "knäppte" aldrig till korken utan bara "la" den ovanpå flasköppningen.

Såg i någon blogg att det kunde bero på att den stått för länge eller att man haft för lite mjölk (antar att de spelar ihop, tid och mängd alltså) så denna gången hällde jag på en halv liter mjölk. Får gå och lägga mig tidigt så jag orkar gå upp och sila imorgon. Ska man behöva sila bort vasslen? Om det nu är vassle  :hm-hm: Har inte sett ngn annan som gjort det i "gör-kefir-så-här-videosarna"
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544