Lisbeth
|
|
« skrivet: 2010.06.19 - 09:52:32 » |
|
Min Kefirsvamp har växt så bra att jag kan dela med mig om någon är intresserad.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #1 skrivet: 2010.06.19 - 13:46:55 » |
|
vad är det ? Tänkte förs matsvamp och sedan en krukväxt ... du ser jag har inte googlat än
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lisbeth
|
|
« Svara #2 skrivet: 2010.06.19 - 17:40:36 » |
|
Små vita gryn som man lägger i mjölk, låter det stå ca 24 tim sila av grynen och ät mjölken som nu är som gammaldags långmjölk,lätt syrlig. Har ätit det ca 1½ år och inte haft magsjuka en enda gång under den tiden. Inbillar mig att det beror på de nyttiga bacilluskerna som det blir av svampen. Man kan även lägga grynen i vatten och göra vattenkefir som man dricker
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #3 skrivet: 2010.06.20 - 12:39:40 » |
|
Hur svåra är de att hålla liv i de där?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lisbeth
|
|
« Svara #4 skrivet: 2010.06.20 - 17:30:00 » |
|
Mina har levt länge o förökat sig bra. Använder 5 dl mjölk varannan dag. De 5 dl som är klart delar jag på två tallrikar och då blir det två frukostar till nästa omgång är klar och så håller jag på. Man kan lägga grynen i vatten o lite socker om man ska resa bort eller vill ha ett litet uppehåll. Ställ i kylen o då håller dom 3-4 dygn. Går även att torka och väcka till liv igen men det har jag inte testat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #5 skrivet: 2010.06.20 - 17:48:20 » |
|
Man måste mata den varje dag alltså?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Corny
|
|
« Svara #6 skrivet: 2010.06.20 - 17:49:20 » |
|
Det blir alltså som långfil när man använder det?
|
|
|
Loggat
|
Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #7 skrivet: 2010.06.20 - 19:12:37 » |
|
Blir det inte som kefir?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lisbeth
|
|
« Svara #8 skrivet: 2010.06.20 - 19:37:45 » |
|
Matar svampen varannan dag . Vill jag inte ha långmjölkskefir så lägger jag svampen i vatten o låter den stå i kylen några dagar. Om jag ff inte vill ha så byter jag vatten och fortsätter så till jag vill ha longmjölkskefir igen. Då pytsar jag i svampen i mjölken och sen börjar det om igen. Konsistensen på mjölken blir lite långseg som gammaldags långmjölk, alltså tunnare än långfil
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #9 skrivet: 2010.06.20 - 21:27:21 » |
|
Vad matar du med? Jag fattar nog inte. Det låter spännande och bra för magen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lisbeth
|
|
« Svara #10 skrivet: 2010.06.20 - 22:20:26 » |
|
Mjölk. Svampen läggs i en glasburk. Häll på rödmjölk och låt stå. Thats it.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #11 skrivet: 2010.06.21 - 12:40:15 » |
|
Är det som surdeg att man tar undan lite och gör ny fil av?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lisbeth
|
|
« Svara #12 skrivet: 2010.06.21 - 16:14:26 » |
|
Ok nu kommer den långa versionen: Svampgrynen läggs i en glasburk eller porslinsbytta. Häll på kall röd mjölk. Ställ mörkt i rumstemperatur i 2 dygn. Klart. Svampen har då förvandlat mjöken till en slags kefir , typ som tjockare seg mjölk, lite syrlig. Mjölken är svampens mat. När två dygn har gått tar man en sil,durkslag med små hål och silar av den sega kefirmjölen i en karott. Rör med en sked eller träslev o pressa ut så mycket det går. SEN sköljer man svampen i KALLT vatten rinnande direkt ur kranen när den ligger kvar där i silen,Rör om lite med fingrarna i svamphögen så gammal mjölk sköljs bort. Glasburken /byttan tvättas ur med vatten o en svamp eller borste så gamla mjölkrester försvinner. Inget diskmedel. Sen läggs den rena svampen i den rena behållaren o ny mjölk hälls på som får stå i 2 dygn osv.osv. Mjölken du silat av äter du upp. Jag kör 5 dl /gång och delar upp det i två portioner. Dag ett äter jag den första ,den andra portionen står i kylen till dag två då jag äter den och dag tre är det dags att sila av en ny omgång som räcker i två dagar osv.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #14 skrivet: 2010.06.23 - 15:57:26 » |
|
Jag skulle jättegärna vilja prova, kunde du avvara lite? Vad ska du ha för kornen?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|