Självklart föredrar vi sockersmak framför fettsmak!
Tala för dig själv!
Och 99.99% av världen tydligen.
Vad gäller dig, hemul, så gillar du ju visst söta smaker efter vad jag har förstått. Dock går du inte igång på det, vilket är en viss skillnad.
Med urskiljning. Jag gillar måttligt söta saker, men bara ibland. Jag gillar inte enbart sött och inte varje dag, inte varje vecka ens. Saker som är enbart söta äcklar mig, typ det mesta smågodis. Helst ska det söta kombineras med något riktigt surt eller beskt, som rabarberpaj och campari och tonic. Det gillar jag jättemycket. Var för sig dock.
Och inte ens d et vill jag ha för ofta. Och sötsur sås och dillkött gillar jag också. Märängsviss är bland det äckligaste jag vet. Har alltid börjat må illa om jag äter mer än ett par skedar av sånt.
Men i landet sockersug finns det ingen urskiljning. Alla är nämligen på samma sätt! Efter ett kryddmått socker så studsar vi runt och vill ha mer.
Nej! Inte jag! Jag vill spy! Eller du kanske inte menade att jag också bor i landet sockersug?
Vad jag retar mig på är att alla dras över en kam. Jag är så glad att jag lånade e-boken och inte köpte pappersboken. Då hade jag känt mig tvingad att läsa alla sidorna där jag blir undevisad om mitt sockerberoende. Förr fick man höra att man åt för mycket och rörde sig för lite, att man åt för mycket fett och för lite fibrer. Hur än verkligheten såg ut. Nu har "experterna" en ny litania att mässa. Vi är alla sugar junkies och lider av ett missbruksbeteende när det gäller kolhydrater.
Visst, toppen av min fetma beror säkert på kolisar, det är jag övertygad om. Men jag tvingade mig ju att äta dem (torrt bröd och pasta) för att de sa till mig att jag måste äta magrare och magrare! Men aldrig att jag längtade efter detta eller fick nån kick, bara slutade må akut dåligt när väl denna kosthållning började ge mig kraftiga blodsockerfall. Tog dock lång tid innan jag ens gjorde kopplingen att om jag äter nåt så kommer jag att må bättre. Så uppenbarligen funkar inte dessa mekanismer som de brukar hos mig. Jag fick varken sug eller hunger.