Ja, det är nog fler triggers som finns inblandade. Men det här är lovande.
När jag började med LCHF för ett gäng år sedan, då gick migränanfallen ner lite i intensitet och antal. I början. Typ första 5-6 månaderna. Sedan blev det ganska likt som innan. Då trodde jag det var hårdosten som var boven. MEn det hjälpte inte att ta bort osten eller något annat heller. Sen var det olika stressorer och migränen blev helt okontrollerbar och så gick jag nästan in i väggen för ca 1,5 år sedan. Våren 2012. Där och då började äntligen något bra och jag fick ordning på mina förebyggande mediciner och avgiftade mig ordentligt från all akutmedicin.
Men trots bra förebyggande medicinering har jag haft migrän. Inte lika ofta som innan väggkänningen, men betydligt oftare än vad som andra anser vara acceptabelt. Själv ansåg jag det vara rätt ok, i jämförelse med hur jag hade innan. Men efter blindtarmen har magen varit ganska trasslig i perioder. Dax igen att se över kosten. LCHF-kosten hade jag mer eller mindre avpolleterat. Åt inget onödigt socker, men en och annan macka slank ju ner, och lite ris, pasta och potatis till maten. Inga mängder, men ändå. Lite varje dag. Så för 2-3 månader sedan, efter att ha läst bland annat Zahras blogg, beslutade jag mig för att ta bort gluten helt och hållet. Inga avsteg alls under minst en månad. Det blev nästan 2 månader innan jag gjorde första testet att smaka lite gluten. Det gick rätt ok. Knip i magen efter ganska exakt 6 timmar, men efter en halv dag var jag ok igen. Efter det har jag provat ett par gånger igen och nu senast var det lite prinsesstårta på en avtackning för en pensionerad kollega. Magknip i nästan 2 dygn. Trots att det var så himla lite jag fick i mig. Visserligen stod magen ganska stilla då, eftersom jag jobbade natt. Men jag tar det som ett tydligt tecken.
Under den här tiden har jag haft migrän, låt se...... jätte lite! Max 2 gånger! Jag har någon gång känt lite i huvudet, men det har försvunnit av mat, eller en kopp kaffe eller lite ögonvila. Jag har ju visserligen varit sjukskriven 6 veckor, så det kan ha gjort mycket. Men sen har jag jobbat. Och jobbat natt! Mitt under jordens värsta lågtryck! Och blåst har vi haft! Fortfarande ingen migrän. Två-tre nackspärrar med någon veckas mellanrum. Ingen migrän. Och nu förkyld! Ingen migrän! Jag är så jäkla glad!
Men... om du INTE fick migrän när du åt vete, tyder inte det på att det inte är vete som är boven?
När åt jag vete?
Ja, du menar när jag provade lite. Jag tror, som Mynlen skriver, att det är mängder och andra triggers i kombination som ger migrän. Däremot verkar magen reagera snabbare nu.