Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:55:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 12   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nizhonis äggschampo  (läst 91757 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.06.30 - 19:44:40 »

Hoppas jag också!.. tänker vänta tills jag har lite TeaTreaOil hemma dock.. något som borde komma på posten villken dag som helst nu  :biggrin1:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #16 skrivet: 2009.06.30 - 19:45:56 »

Åh, med en egen tråd för schampot så måste jag erkänna att jag inte kan ta åt mig äran för receptet.  :shy:
Det kommer från Finoriel på The Long Hair Community.  :smile:

Hemul - kan du fixa mitt stavfel i översta inlägget, jag kan inte längre redigera det.  :redface:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.06.30 - 22:30:53 »

Done. Fixade två t.o.m.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.06.30 - 22:32:35 »

så "stavningspolisen" slår till igen!  :lmao: ... ska man vara glad att inte hela inlägget försvann tro?!  :lol: :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2009.06.30 - 23:09:18 »

Är ju nästan samma recept som för ansiktsbehandling! Är det olika äggrecept för torrt och fett hår? För jag minns att hade man torr hud skulle man använda gulan, och hade man fet skulle vitan användas. Det här verkar vara någon normalvariant.
Nog bör det bli rent, med tanke på att honung användes också. Det suger ju verkligen skit ur kroppen! Sägs att bara en tesked per dag gör underverk!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #20 skrivet: 2009.07.01 - 05:38:18 »

Done. Fixade två t.o.m.  :cool:

Tack!  :worshippy:

Det finns en del olika recept på äggschampo men jag har inte hört något om olika typer för torrt eller fett hår. Ofta beror det feta håret dessutom på att man torkar ut hårbotten med schampo och då producerar den mer sebum för att skydda sig. Är det inte i gulan som lechitinet finns? Det är det som är rengörande och en del schampovarianter innehåller tex ett helt ägg och ett par extra gulor, men vad ska man göra med alla överblivna vitor? Hunden får ju äggulor ett par gånger i veckan och jag känner mig nog slösaktig när jag slänger de vitorna.  :ninja:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.07.01 - 05:43:25 »

Jo, i gulan. Då borde håret alltså bli mindre fett efter ett tag om man håller sig till äggschampot så hårbottnen får hämta sig? Köpte ett 18-pack såna där löjligt små billiga ägg när jag handlade i går kväll. Vill inte ta de dyra KRAV-äggen till detta - jag har ju jättekort hår också, så det blir mycket slös.

Vad duktig du verkar vara på sånt här!

Jo, vitorna bakar man bröd på förstås! En del av dem ivf.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #22 skrivet: 2009.07.01 - 05:56:03 »

Åh, tack!  :redface:
Jag är en nyfiken skit som gillar att lära mig saker och just hårvård ligger mig varmt om hjärtat. Men matlagning är inte min starka sida även om det blir bättre och bättre, vad för bröd ska jag baka med vitorna? Och hur länge håller sig vitorna i kylen?

Ja en del som tvättar med äggschampo säger att håret håller sig renare längre och längre, tex Finoriel som gav mig detta recept tvättar var 14e dag vilket är bra när man som hon har långt, långt hår som når till fingertopparna.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.07.01 - 13:34:38 »

För ett par år sedan provade jag att bara skölja håret, inte använda nåt schampo alls. Jag lärde mig det på http://paleodiet.nu . Det påstås att efter ett tag så blir man inte flottig. Jag tror det funkade, eller skulle ha funkat, men jag tordes inte göra det fullt ut, tvättade då och då. Håret kändes lite "djurigt", men inte smutsigt.

Äggvitor håller sig i evighet. Nåja, kanske inte, men många veckor, kanske t.o.m. månader. Man kan också frysa dem. Här finns en del brödrecept. Kolla i efterrättsforumet också. Där finns bl.a. Viras Budapesttårta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #24 skrivet: 2009.07.01 - 17:49:37 »

Sa jag att jag är värdelös i köket? Det känns ännu lite för komplicerat med att göra ostmassa och sådana saker, hittade bara svåra recept med vitor i.  :sad:
Alltså laga mat börjar väl funka men baka med något deglikande är rena mardrömmen.   :mad_roll:
Aja, jag ska fortsätta kolla.

Att tvätta med bara vatten fungerar för en del men det är visst mycket jobb med att massera och "skrapa" hårbotten som jag har förstått det, i alla fall om man inte tvättar varje dag och om man vill fördela sebumet längs hårstråna. Nu har jag ju alltid långt hår i åtanke och med kort så är det kanske lättare att få WO (water only) att funka.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.07.01 - 18:01:59 »

Du borde prata med idalinda. Hon var som du, men inte längre.  :lol:

Du kan göra på keso också. Kolla oopsies. Det verkar lätt.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #26 skrivet: 2009.07.01 - 18:07:32 »

Finns det fler som jag? Men som dessutom lyckats ta sig framåt? Då finns det ju hopp!  :yay:

Har funderat på att pröva oopsies och polarbröd men vi får se när det blir, inte än på ett tag i alla fall.  :blink:  :whistle:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.07.01 - 18:23:04 »

Det blir kul att laga mat när man får använda smör och grädde vet du.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #28 skrivet: 2009.07.01 - 18:34:21 »

Fast smör och grädde har jag alltid använt, maten ska vara god! Men det är nog så att det är intresset som brister egentligen, även om det har fixat sig lite nu med LCHF-inspirerad mat. Nu har jag ju till och med tagit fram stekpannan för laga frukost och lunch bara till mig, tidigare var det mackor som gällde.  :redface:
Tyvärr är middagarna ännu rätt vanliga men jag försöker anpassa min portion de gånger det inte kräver så mycket mer jobb.  :whistle:

Lite för höga krav har jag nog också på mig själv och matlagning är inte något som blir perfekt och likadant varje gång även om man följer samma recept till punkt och pricka.  :mad_roll:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2009.07.01 - 18:46:16 »

jag var som du också för några månader sedan Nizhoni! :redface: .. men när man väl börjar.. och inser att det man lagar blir gott! :lol:.. ja då kommer inspirationen krypande.. :nod-yes: .. Oopsiesar kan jag rekomendera... br som brödresättning!.. även om Hemulbrödet e godare.. men Oopsies e åt samma håll!.. och enkla att göra!... Hemulbrödet låter mer komplicerat än det är, och det är väl värt att prova!! :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 12   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544