Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:37:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Basaltemperatur - ett sätt att testa sin sköldkörtelfunktion  (läst 45071 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2011.12.13 - 19:33:50 »

Jag har också låg frisktemperatur. 36.5 är norm för mig. När jag hamnar på 37.5 är jag däckad, fast läkarna säger att jag bara har en liten stegring. Jag tål inte temphöjning. Morsan är likadan. Hennse sköldkörtlar pajade totalt och hon opererades för ett halvår sen. Menar du att låg temp har med sköldkörteln att göra?

Jag gissar att det är för min konstiga temp som jag nattsvettas som en gris om jag inte fryser när jag går och lägger mig. Jag borde nog ta mig samman och knalla till farbror doktorn. Det har jag ju tjatat om ett tag nu.  :shy: Men det finns en gräns för hur många doktorer man mäktar med att träffa på ett år. Håll tummarna för att nästa år är lite lugnare på doktorsfronten, så kanske jag orkar med detta....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2011.12.13 - 20:46:48 »

Så det finns andra människor som som är " dödsjuka redan vid 37 grader" ??? :max-shock:

 :so_mad: vårdcentralen säger att jag har bra värden, så det är inget att oroa..... :so_mad:
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.12.13 - 21:09:43 »

Så det finns andra människor som som är " dödsjuka redan vid 37 grader" ??? :max-shock:

 :so_mad: vårdcentralen säger att jag har bra värden, så det är inget att oroa..... :so_mad:
Alla värden är bra så länge dom inte kostar VC något... ska faktiskt begära en sköldkörteltest  :sad: nått är knas tycker jag om man har så låg temp och puls :fork_off:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #18 skrivet: 2011.12.13 - 23:32:07 »

Jag är också sjuk vid 37 gr.
Har alltid under temperatur.   :sad:
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.12.14 - 08:14:42 »

Jag är också sjuk vid 37 gr.
Har alltid under temperatur.   :sad:
Och de flesta av oss har extra kilon att bära på...... vore intressesant att se hur det ser ut i landet på den fronten...alla vi tjockisar kanske inte enbart är överätare av rang... :crazy:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2011.12.15 - 19:34:17 »

Men jag är inte tjock! Har aldrig varit heller, förutom 5-6 kilo efter graviditet.  :nonono:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.12.15 - 19:36:42 »

Det kan ju också vara så att du är fet men har förvrängd självbild och ingen nänns säga något.   :whistle::bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #22 skrivet: 2011.12.15 - 19:37:52 »

 :club_idiot:  :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.12.15 - 19:39:51 »

:king:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #24 skrivet: 2011.12.15 - 19:51:41 »

  :lmao: sitter jag och skrattar för mej själv, vet jag det är riktigt roligt. Det må vara ett TV-proram eller läser på fetbobba..
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #25 skrivet: 2012.04.22 - 17:33:43 »

Jag kom på ngt. Är det inte så att ämnesomsättningen avtar med ålder? lite logiskt?
Jag är äldre  :blink: men mitt huvudhår frodas. Ögonbrynen är lite kortare än när jag var ung.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2012.04.22 - 21:28:00 »

Det stämmer att ämnesomsättningen brukar avta något med ålder vilket gör att man går ner något i vikt för man tappar muskelvikt.

Läser man om euthyroid-sick syndromes på Wikipedia så står det att basalomsättningen bla påverkas av en mängd olika saker
Euthyroid-sick syndromes kan bero på flera olika sjukdomar. Vid fysiskt trauma omsätter kroppen selen, vilket kan ge för litet selen till att bilda T3. Psykisk sjukdom yttrar sig ofta som euthyroid-sick syndromes, liksom diabetes mellitus, vissa läkemedel (t.ex. betablockerare), undervikt och flera andra systemiska sjukdomar. Om trijodtyroninet är drabbat kan tillståndet bero på nedsatt leverfunktion. Vid svält och infektioner sänks basalomsättningen, vilket kan vara en annan orsak till syndromet.

Lite längre ner står
Euthyroid-sick syndromes förekommer vid kronisk stress (samt vid Cushings syndrom, melankoli och ångeststörningar) eftersom kortisolet hämmar utsöndringen av TSH och omvandlingen av T4 till T3.

Länk till Wiki
http://sv.wikipedia.org/wiki/Euthyroid-sick_syndromes
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #27 skrivet: 2012.12.13 - 12:28:23 »

Eastwesthealing har skrivit ett inlägg om att man bör mäta både temperatur och puls för att inte bli lurad av eventuellt stresspåslag.

http://eastwesthealing.com/body-tempearture-and-pulse/?fb_source=pubv1
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2012.12.14 - 09:03:05 »

Nu när jag ägnat mig åt att vara sjuk en vecka (!) och termometern ligger på nattduksbordet kanske jag skulle kunna komma ihåg att kolla den några dagar. Just pulsen tycker jag är svår att mäta och räkna en hel minut. Är man uppe och har datorn igång kan man googla på Tap for beats och testa att köra i takt med pulsen så får man på bara några slag veta hur många slag per minut man har.

http://www.all8.com/tools/bpm.htm
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.12.14 - 09:32:53 »

Pulsen går ju upp bara man börjar böka runt i sängen och leta febertermometer. Jo, det är svårt, både att komma ihåg att mäta och att stå ut med att ligga där den stund det tar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544