Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:50:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu är jag japan!  (läst 45764 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #45 skrivet: 2009.06.09 - 23:42:23 »

Jag tog i alla fall de 6 droppar som rekomenderades på förpackningen så får jag se. Har ingen aning om hur mycket det är. Någon som vet?

Har du köpt från England? Det står att det går 15 droppar/ml på flaskan, men när jag mätt med min avancerade  :whink: mätutrustning så blir det 20 droppar. Så jag räknar med 6 mg/droppe.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2009.06.10 - 02:10:29 »

1/20 ml är en metrisk droppe, har jag lärt mig.  :cool:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(unit)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #47 skrivet: 2009.06.10 - 10:00:47 »

Då får jag alltså i mig 36 mg jod. Låter mycket, jag ska nog halvera. Ja jag köpte från england.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2009.06.10 - 14:47:03 »

Tål du det så. Kolla på apoteket om man kan köpa kalibrerade pipetter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #49 skrivet: 2009.06.10 - 16:34:50 »

Ja eller sno en spruta från min man och suga upp rätt mängd. Dropparna är ju olika stora så det verkar inte så exakt. Hur mycket ska man ta då?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2009.06.10 - 17:03:10 »

Det vet man ju inte. 50mg verkar vara en vanlig dos, men det är ju inte säkert man tål det. Det är väl därför de flesta här har börjat med lite och sen ökat.  :confused3:

Man kan bli mentalt påverkad också. Om man börjar känna sig deprimerad och få konstiga tankar ska man lägga av fort som ögat.

Jag tycker dr B ska emigrera hit! Han kan bo ihop med dr K och dr Svartben, för de ska också komma!  :guns:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #51 skrivet: 2009.06.10 - 21:00:52 »

Mycket bra, jag har ett rum över där dom kan bo för dotterna har precis flyttat hemmifrån.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2009.06.10 - 21:25:39 »

Lagar du mat till dem också? Jag tror speciellt svartben är rätt stor i maten.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #53 skrivet: 2009.06.11 - 14:29:52 »

Då kan han få laga mat åt mig, vet inte vem Svartben är föresten, hänger inte riktigt med i svängarna.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2009.06.11 - 14:33:31 »

Svartben är en HON. En riktig vurping, f.d. fetto och sockermonster.

Här kan du se filmsnuttar me'na. Den där längst ner till höger med den förvandlade Larry "JR" Hagman är rätt rolig också!  :lol:
http://www.schwarzbeinprinciple.com/pgs/dr_schw/schwarz_bio.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #55 skrivet: 2009.06.12 - 16:47:46 »

Aha, tack för infon, ja hon kan få bo hemma hos mig hon med. Verkar mycket sympatisk.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2009.06.12 - 17:00:47 »

Ja, visst gör hon? Lättsam på nåt sätt.  :smile:

När får vi veta om den där kycklingen är OK? Vi väntar.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #57 skrivet: 2009.06.12 - 17:05:44 »

Nu har jag svarat om kycklingen fast jaghade fel sort hemma men den var ok. Och känner jag Willys rätt så är väl vingarna slut vid det här laget  :angry:

Den där Svartben, hade inte du köpt hennes böcker. Blir inte riktigt klok på det där med att man ska äta lagom med kolhydrater. Vad menar människan?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2009.06.12 - 17:39:04 »

Det är lite svårt att veta exakt hur mycket man ska äta. Hennes tanke är alltså lowcarb men inte nocarb och sen anpassar man kolisarna efter hur insulinresistent men är. I slutändan blir det samma som de flesta andra modeller för oss tjockisar, runt 50 g.

Skillnaden mellan henne och Kwasniewski (vad det gäller kolisar) är nog att hon tycker man bör äta lite kolisar till varje måltid medan K säger att det är skit samma när man äter dem.

Hennes grundtanke är att man vill sakta ner åldrandet (på cellnivå) och att en balans mellan anabola (uppbyggande) och katabola (nedbrytande) hormoner är vitalt. Om den ena typen dominerar går det illa. Det är av den anledningen hon vill undvika (kraftig) ketos, då den katabola sidan alltså dominerar. Det är antagligen också en anledning till att Kwasniewski har samma ståndpunkt, även om det är mer oklart. Kanske också bidrar till att de flesta LC-dieter dock innehåller en del kolisar. Vet inte.

Jo, jag köpte böckerna. Tyckte den första var rätt bra, lite tjatig och lite väl förenklad bara. Lärde mig en del ivf. Fick intrycket att bok 2 var mer detaljerad, att man skulle få lära sig mer om hormoner och sånt så dräglande av kunskapstörst beställde jag den också. Tyvärr blev jag väldigt besviken. Den var lika tjatig, 100-tals patienthistorier och upprepningar, upprepningar, upprepningar. Det värsta var att hon redan i början deklarerar att det här med hormoner, det är krångligt det, så för enkelhets skull slår hon ihop adrenalin, glukagon och noradrenalin och kallar alla tre för adrenalin. Det gjorde att jag bara blev förvirrad och undrade vad hon pratade om egentligen. Menar hon adrenalin nu? Eller menar hon glukagon? Ingen bok man lär sig av precis.

Jag gillar hennes förhållningssätt och jag blir väldigt nyfiken på att veta mer, men böckerna ger inte så mycket. Så det är lite pengar i sjön.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #59 skrivet: 2009.06.12 - 18:36:36 »

Är det inte lite typiskt amerikanskt att försöka pumpa ut så mycket pengar på olika böcker som möjligt, man får en liten del per bok och resten är upprepningar. Men jag tycker också det är intressant, jag ska nog testa att öka på kolisarna lite i alla fall. Har börjat lite redan men märker inte så jättestor skillnad än.
Loggat

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544