Det är lite svårt att veta exakt hur mycket man ska äta. Hennes tanke är alltså lowcarb men inte nocarb och sen anpassar man kolisarna efter hur insulinresistent men är. I slutändan blir det samma som de flesta andra modeller för oss tjockisar, runt 50 g.
Skillnaden mellan henne och Kwasniewski (vad det gäller kolisar) är nog att hon tycker man bör äta lite kolisar till varje måltid medan K säger att det är skit samma när man äter dem.
Hennes grundtanke är att man vill sakta ner åldrandet (på cellnivå) och att en balans mellan anabola (uppbyggande) och katabola (nedbrytande) hormoner är vitalt. Om den ena typen dominerar går det illa. Det är av den anledningen hon vill undvika (kraftig) ketos, då den katabola sidan alltså dominerar. Det är antagligen också en anledning till att Kwasniewski har samma ståndpunkt, även om det är mer oklart. Kanske också bidrar till att de flesta LC-dieter dock innehåller en del kolisar. Vet inte.
Jo, jag köpte böckerna. Tyckte den första var rätt bra, lite tjatig och lite väl förenklad bara. Lärde mig en del ivf. Fick intrycket att bok 2 var mer detaljerad, att man skulle få lära sig mer om hormoner och sånt så dräglande av kunskapstörst beställde jag den också. Tyvärr blev jag väldigt besviken. Den var lika tjatig, 100-tals patienthistorier och upprepningar, upprepningar, upprepningar. Det värsta var att hon redan i början deklarerar att det här med hormoner, det är krångligt det, så för enkelhets skull slår hon ihop adrenalin, glukagon och noradrenalin och kallar alla tre för adrenalin. Det gjorde att jag bara blev förvirrad och undrade vad hon pratade om egentligen. Menar hon adrenalin nu? Eller menar hon glukagon? Ingen bok man lär sig av precis.
Jag gillar hennes förhållningssätt och jag blir väldigt nyfiken på att veta mer, men böckerna ger inte så mycket. Så det är lite pengar i sjön.