Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:16:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Omröstning
Fråga: Har du fräs på sköldkörteln eller inte?
Har konstaterad underfunktion i sköldkörteln
Misstänker att jag har det, men ej konstaterat
Tror inte att jag har det
VET att jag inte har det

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hypotyroidos, jod och övervikt  (läst 144171 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.03.11 - 14:16:10 »

Nu har jag gått med på en mailinglista på yahoogroups som hänger ihop med den här sajten:
http://www.iodine4health.com/ .

De har en massa info som jag ska försöka plöja igenom. Jag har ställt en fråga om Jodopax duger för fläcktestet (skrev av innehållsförteckningen) men ingen har svarat än fast de verkar väldigt aktiva.  :sad:

Kusin Vitamin, hittade i deras uppladdade filer detta.

According to Dr. Guy Abraham, a researcher and an authority on the safe use of
iodine, the daily dose of iodine should be 12.5mg to 37.5mg per day.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #31 skrivet: 2009.03.11 - 21:24:51 »

Det lät intressant med mailinglistan, måste man bli medlem i gruppen för att gå med?? Jag brukar undvika sånt som blir för krångligt... :blush:

Jaha, så det verkar säkert att ta höga doser länge alltså. Tänk att man gått omkring i alla dessa år och varit rädd att få i sig för mycket! Nu tog jag fyra droppar = 25 mg ikväll, ska bli intressant att se om jag känner något. Förmodligen inte, men nu börjar jag med 2*25mg/dag från och med i morgon, så då ska väl något börja hända snart. Spännande!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #32 skrivet: 2009.03.11 - 21:34:41 »

Jag läser vad ni skriver och försöker bli klokare, men orkar inte ta tag i detta just nu ... vad det det ett av symptomen, att man inte orkar  :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2009.03.11 - 21:51:19 »

Ja, bl.a. Har inte du också taskig sköldkörtel idalinda?

Kusin Vitamin, ja man måste gå med för att kunna läsa. Mend det är ju på yahoogoups så man kan läsa på webben. Jag har en gmailadress för listor som hotar att bli jobbiga.

De verkar lite utflippade. En del tycks tro att jod botar allt. Mycket detox och sånt som jag inte tror på alls. Men förhoppningsvis vet de väl hur mycket jod man törs ta. Detta med cancer var nytt för mig förresten.  :eek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #34 skrivet: 2009.03.12 - 21:30:26 »

Jag ska måla mig men det får bli i helgen, hinner inte nu. Ska bli spännande om man ska behöva äta alger.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #35 skrivet: 2009.03.12 - 21:57:33 »

Tina, ska du också använda jodopax, eller blir det något annat? Jag ska nämligen kleta på mig jodopax i helgen, så det var därför jag undrade!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2009.03.12 - 22:07:17 »

Helgen? Det tar väl ingen tid heller!  :crazy:

Bra att du också kommer med Tina. Ska bli spännande att se om vi får liknande resultat eller om det skiljer.  :blob:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #37 skrivet: 2009.03.13 - 00:10:23 »

Jag har inte hämtat min Jodopax än. Skulle gjort det idag, men saker och ting kom emellan. Alltså ska jag hämta den imorgon (fredag), vilket jag räknar som helgens första dag. Eller kväll, beroende på hur man väljer att se på det hela! Alltså ska jag kroppsmåla i helgen! Capisce?  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2009.03.13 - 01:13:37 »

Capisco compadre!  :cowboy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #39 skrivet: 2009.03.13 - 21:24:48 »

Färdigmålad! Färgen var väldigt mörk första timmen, sen slurpade visst kroppen i sig ca hälften. Men sen så var det så i nästan tre timmar. Har haft det på mig i 4 timmar hittills, och fortfarande är det lite ljusgult.
Så jo, Jodopax måste ju kunna användas som någon form av indikator på jodbrist. Vi har ju olika resultat iaf!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2009.03.13 - 22:32:24 »

Vajert! Nu börjar vi komma nånvart.  :jump_smoke:

Jag har fått ett par svar på listan, inte direkt hjälpsamma. En tjej svarade att att fläcktestet var otillförlitligt. Jag svarade att jag var medveten om att många tycker det, men att jag vill göra det ändå eftersom det är det enda test jag kan göra och att jag i stort sätt bara undrade om Jodopax är likvärdigt med den amarikanska guckan. Svar: "I imagine any solution will do". Hej och hå. Tacka fan för att det är otillförlitligt om alla använder olika styrka på lösningen.  :huh:

Kusin Vitamin, den Lugols du köpte, fick man den i en pipettflaska så man kan dosera och vet man hur mycket jod man får per droppe? Det är ju halva priset mot den jag tänkte köpa nu när kronan sjunkit så gentemot dollarn.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #41 skrivet: 2009.03.13 - 22:54:59 »

Nä, men jag tror faktiskt inte att fläcktesterna är otillförlitliga! Däremot, såklart, så ger de inte fullständig info, men det är en helt annan sak.  Klockan 17.20 idag, så hade jag ganska mörkt brun Jodopax på min arm (struntade i magen), och nu, klockan 22.50, så är det väldigt, väldigt ljust gult. Nästan borta.
När du, hemul, gjorde samma sak, så sa det slurp på en timme. Det borde väl indikera något?

Sen är det ju kanske så att man egentligen ska ha en viss koncentration av jod, men det var egentligen inte det som du var ute efter, eller hur? Om jag har fattat rätt, så ville du genomföra ett test där alla hade samma jodkoncentration för att se om det blev olika resultat?! Jag är den andra här som har gjort testet med Jodopax. Uppmanar alla er andra att göra likadant, och sen skriva in resultaten här! :lol: Det kommer bli en riktigt härlig lista till slut!

 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2009.03.13 - 23:10:42 »

Jo, precis. Men det vore ju också bra om man kunde jämföra sig med de råd som finns, d.v.s. att man ska snaska jod till fläcken stannar i 24 timmar och fortfarande har mörk färg. Jag tänker definitivt börja ta jod nu, men jag är ju livrädd att ta för mycket. Hur ska du göra?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #43 skrivet: 2009.03.13 - 23:25:35 »

Vet inte än!  :confused3:  Ska ju till läkaren om några dagar och ta en massa tester. Får nog vänta tills jag har fått svaren därifrån. Men jag funderar ändå på att ta en liten extrados. Dessutom funderar jag på att börja äta Omega-3-tabletter, samt hemska stora vitamintabletter igen.
Samtidigt vet du inte vilken jodkoncentration som var på de ursprungliga testerna. Här är den 1%, och det är inte speciellt mycket. Man måste ha något att jämföra med. De andra jodtesterna kanske hade en högre procenthalt. Så tänker jag, lite grand. Kan tillägga att nu, efter 6 timmar, så har jag bara en skugga kvar.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2009.03.13 - 23:32:53 »

Precis. Svårt att tro att deras lösning är svagare. Antagligen är den väl samma styrka eller starkare. Är den starkare har vi ju ännu mer brist.  :max-shock:

Jättebra att det blir så tydlig skillnad på oss ändå. De måade väl inte typ 10 lager va?  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544