Ingen aning, men tar gärna också tips. Jag tittar längtansfullt på nyponen och sen tittar jag bort...
Jag plockade faktiskt mer i lördags. 2 1/4 liter ungefär. Det var mycket lättare att rensa nu. Jag ska inte säga att det gick fort, men man lär sig. Var inte så mycket pill på slutet utan jag har nog fått till någon slags teknik med potatisskalaren. Stick in, vrid till, sprätt iväg!
Jag försökte inte rensa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt heller. Hängde dem utanför fönstret (det är under 10 här nu större delen av dygnet) och sen rensade jag lite i taget under ett par dagar. Typ max 20 nypon i sträck, som pausarbete när jag tittat på TV eller suttit vid datorn. Då blev det nästan roligt, lite småtrevligt så där. Nyponen är lika fina som när jag plockade dem, så de tål förvaring. Halvorna som jag samlat i en bunke i kylen har inte farit illa de heller.
Om vädret tillåter ska jag ut i helgen igen. Finns det nypon kvar och det tror jag det gör ska jag ta lite till. Så pass har jag vant mig vid rensandet.
Men du, om du plockar, ta bara de stora. Det är inte lönt att hålla på med de små, det är svårare, tar längre tid och ger mindre.