Trött

<< < (9/9)

hemul:
Citat från: malba skrivet 2009.01.27 - 20:57:53

Har svårt för de "experter" som säger att -"så kan man inte äta, för jag har provat och jag mådde jättedåligt".

:lmao:  :clapping:

piccu:
in på en lite gammal tråd då, men fortarande mycket viktig del för en nybörjare som jag. ^^

jag tycker man blir helt mörkrädd när man läser på massa andra forum. det som skrämde mig var framför allt sekt-stuket. att liksom missionera ut en kost. visst är det jättebra att tipsa och att kanske prata om det för att få sin omgivning att förstå att det funkar bra med lchf. jag är ju eld och lågor då jag upptäckt en kost som faller mig i smaken (bokstavligen) och dessutom får en att på bättre. klart att jag gärna pratar om det, helst med folk som gnäller hur jobbigt det är att banta och vara hungrig! Men när man läser "skriv ut dessa broschyrer och dela ut" på vissa sidor kände jag att hakan började närma sig knäna. hjälp!
visst skall röster höras, och man skall berätta om det man tycker är bra. men någon måtta får det vara tycker jag. inte ska man ju pracka på folk, låt dem upptäcka det själva! Om det ska vara en "diet" som är FÖR hälsovinster och förkastar vikväktarna som tror att de också är FÖR hälsovinster men som gör reklam, känns det som en paradox.

dessutom måste jag tillägga att som gammal viktväktare gillar jag att räkna kolhydrater. ;) mest för att jag är en människa som behöver se saker framför mig och det går bra om jag kan skriva in i minmat vad jag ätit och se att "AHA! idag har jag minsann hållt det lågt" för då minns man bättre vilkenn typ av mat man åt, sen när man skall börja bli "fri" och kan laga mat utan att tänka på innehållet kollisar, det kommer automatiskt. samma med viktväktarna, till slut lärde man sig ju vad som innehöll för många point eller liknande och då slutade man räkna och bara lagade. nu vet jag ju vad en bit 86% choklad innehåller och känner ju på mig hur många bitar jag kan smaska i mig innan det blir för mycket med tanke på vad jag ätit under dagen. alltså; man gör sig fri från massa räknande. men någonstans måste man ju börja. kontrollfreak som jag är kan jag inte bara säga att jag ska skippa de största kolhydrat-"bovarna" som potatis. jag måste få koll på vad allt innehåller på en gång och lära mig hur en dags mat kan se ut. :P

men fram med öppnare syn på alla dieter! Man skall som skrivet så många gånger innan; göra som känns bäst och våga testa lite grand, i stället för att bli hysterisk och äta mindre än 5g kolhydrater om dagen på en gång.

för visst måste det väl vara så, ur ett gå-ned-i-vikt-perspektiv, att i och med att du minskar på ditt sockerintag hur du än vänder dig med lchf borde man ju gå ned i vikt även om man inte håller sig runt 20g kolhydrater om dagen?

hemul:
Det borde vara så, ja.

Däremot tror jag det kan medföra tillfällig viktökning att gå åt andra håller. Alltså äta nära noll kolisar under lång tid och sedan öka på.

Men det är ju bara som jag tror.  :flowers:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida