Portionsstorlekarna och näringsinnehållet i maten |
<< < (2/5) > >> |
hemul: Det har jag också känt, speciellt med lever. Jag fick lov att slå ut en bunke med god fläskbuljong idag för att jag glömt att ställa in den i kylen. Jag som haft fläskläggsben kokandes hela natten. :bang_head: |
idalinda: Kan ni lägga ut en riktig buljong recept ? jag har gjort en kok av benmärg ca. 1-2 timmar och det blir då bra grund till en soppa, men jag kan inte kalla det till någon koncentrat, det går inte späda ut det. ( jag kokar kanske 2kg benmärgbitar till 5-8 liter vatten ( kommer inte ihåg exacct) Men detta med långkok kan jag inte. Skalderman pratar om att man jan frysa buljong i iskuber ,DÅ måste man göra någon annan kok än vad jag gör ! Berätta! |
hemul: Jag brukar koka på ettan minst över natten om det är relativt stora ben, 10-12 timmar. Fräser rotsaker och lök, persilja (typ vanliga soppsaker - man tager vad man haver) innan jag lägger i benen och slår på vatten. När jag tycker det är klart silar jag och kokar sen ihop det. När det geléat sig i kylen över natten (nästa natt) så klickar jag helt enkelt upp det på plastfilm och snor ihop små paket för frysen. Tog lång tid innan jag kom på att man kan göra så - letade praktiska billiga burkar jättelänge :smack_head:. Blir ju inte så koncentrerat som fond så lite större än isbitar brukar jag göra. 1-2 skedar per paket beroende på hur koncentrerat det är. Men ni är ju flera så då går det ju åt mera per gång. http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article1454.html http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article1425.html |
idalinda: När jag tycker det är klart silar jag och kokar sen ihop det. ??? Vad betyder "koka ihop det" praktiken :smack: |
hemul: :cry: Reducera. Koka så pass länge att det blir lite mer koncenterat. Men har man 5-6 liter fläskbuljong kanske man inte vill koka så länge att en portion inte är större än en istärning. Koka ihop = koka så det går ihop, blir mindre. (Så kan jag tänka mig att uttrycket kommit till) |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |