Portionsstorlekarna och näringsinnehållet i maten
<< < (3/5) > >>
idalinda:
Citat från: hemul skrivet 2008.01.18 - 22:39:55

:cry:

Reducera. Koka så pass länge att det blir lite mer koncenterat. Men har man 5-6 liter fläskbuljong kanske man inte vill koka så länge att en portion inte är större än en istärning.

Koka ihop = koka så det går ihop, blir mindre. (Så kan jag tänka mig att uttrycket kommit till)

Om man har nu kokat först allt hela natten och silar det på morgonen, hur länge Ungefär tar denna mystiske " koka ihop" om man har 5-6 liter vätska ?
kan det ta 2 timmar ,8 timmar eller till natten.
Bara så att jag vet vilken dag kan kan starta koket  :whistle:
hemul:
Det beror på hur hårt du kokar.  :lol: Det är inte så viktigt, man gör det ju bara för att spara plats.
Minna:
När du kokat din buljong 5-6 liter är det mycket av det som är "vatten".  När du reducerar - kokar ihop ångar du helt enkelt bort vattnet. Jag vill minnas att det ska vara ca 30% kvar. Men i princip kan du reducera till du får en gele-liknande koncistens och då går det att späda ut när du behöver det senare. Det är lättare att ha små käcka paket reducerad buljong i frysen är oreducerad litervis.  :smile:
hemul:
Hörru idalinda, jag glämde säga att du ska skvätta i lite vinäger också. Syra hjälper till att lösa ut mineraler ur benet.  :shy:
Léonie:
Nu har jag kokat en sants buljong!  :lol: Det tog 3 dagar.  :whink:

Stekte på lite morötter, palsternacka, rotselleri, purjolök och rödlök i stora bitar med lite smör. Sen lade jag i 2 märgben från kalv som levt på dimjölk, gräs och frisk luft och råa ben/brosk/leder/slamsor från en kyckling(som säkert INTE fått frisk luft och gräs) och öste på en massa kallvatten så det täckte. Jo, jag skvätte i en del äppelcidervinäger också.  :whink: Kokade upp och skummade av.

Sen fick det stå och mysa lite på spisen i 3 dagar. Jag fyllde på med vatten när det kokade bort och rörde lite då och då.

Perfekt att gå och ta sig en liten kopp buljong då och då.  :clapping:

Slutet på dag 3 silade jag och reducerade den. Det blev inte mkt kvar.  :blink:
Jag fyllde en sån här liten istärningslåda med buljong så nu har jag buljongtärningar!  :lol:

Å JÖSSES anåda vad god den är!! Jag slickade faktiskt grytan när jag hällt upp klart i istärningslådan.  :shy:

Ser ut som om jag måste koka buljong minst en gång i månaden för det går åt som smör här hemma!  :lol1:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida