Portionsstorlekarna och näringsinnehållet i maten
<< < (5/5)
idalinda:
Styrmannen : "Spontat kan man tänkas att det är en 1/6 ( om högsta siffran är 6)  del av 2000 w = 333 w
Ett dygn skulle bli då  ca. 8 kr , men detta är en gissning inte vetenskap."

Vad kostar ingredienserna och hur många "buljong-kuber"  blir  det ?

Då kan vi  räkna vad denna buljong egentligen skulle kosta.

Saiva, hur späder du ut sedan denna buljong, blir det som de vanliga i kub + ca. 2 dl vatten ?

Léonie:
Märgbenen fick jag med gratis när jag köpte kött så det jag har betalat för är sopprötterna, kyckligbenen(köpte en hel kyckling) och klicken smör... Vet inte vad märgben kostar? :neutral:

Jag gjorde inte buljongkuber av allt utan frös in halv-reducerat i "lunchlådor"(4st) också som jag värmer upp och dricker ur kopp. Sen drack jag 2-3 koppar per dag under tiden jag kokade. Men själva kuberna blev 12st och då hade jag reducerat tills buljongen blev seg.

Späda?  :blink: Jag slänger i en kub i grytor/såser och låter den tina däri.  :smile:

ca. 8kr per dygn kan jag faktiskt leva med. :whink:
Léonie:
Men varför ens försöka räkna ut hur många kr en av mina buljongtärning kostar?  :confused3: Siffrorna är ju så osäkra på både kostnaden för ingredienserna, hur pass mkt man reducerar och hur mkt energin kostar så det kommer ju egentligen inte gå att få fram en vettig siffra? Eller? Och jag förstår inte varför det spelar sån stor roll?  :confused3:
idalinda:
ursäkta  :blink:, jag var bara nyfiken om vad egen buljong av ekologiska varor   skulle kosta ungefär.

Det verkar kosta bra mycket mer än färdiga  buljontärningar, men dessa vill jag inte köpa  och tycker också att koket är förvånansvärd enkelt.
Så det är värd besväret och kosta får det göra då.

Men du behöver naturligtvis inte räkna något om du inte är intresserad. ( om jag inte minns helt fel gav jag något kring 20 kr för ett kg märgben )
hemul:
Men samla ihop ben och fyll en tiolitersgryta då, så blir det ju billigare.

Citat

Styrmannen : "Spontat kan man tänkas att det är en 1/6 ( om högsta siffran är 6)  del av 2000 w = 333 w
Ett dygn skulle bli då  ca. 8 kr , men detta är en gissning inte vetenskap."

Smart tänkt. Och så kanske ytterligare lite lägre för att man inte behöver använda stora plattan.
Navigering
Meddelandeindex
Föregående sida